......................................

Laura H

/ #5

10.11.2007 21:27

Jännä juttu. Valtion mielestä sairaanhoitajan ammatti ei ole niin tärkeä, että siitä sopisi maksaa lisää palkkaa. Kuitenkin se on niin tärkeä, että täytyy säätää pakkolaki. Aika ristiriitaista.

Pidemmällä tähtäimellä ajateltuna, voisi miettiä sitä, että joka tapauksessa potilaille käy huonosti, jos ei palkkatilanne ala parantua. Palkkojen maksamatta jättäminen siirtäisi asiaa vain myöhemmäksi. Sairaanhoitaja-pula on jo kova, eivätkä tämän sukupolven nuoret enää tee töitä "kutsumuksesta". Vasta valmistuneet menevät ulkomaille töihin paremman palkan perässä (kuinka ihmeessä muuten esim. Ruotsilla on varaa maksaa parempaa palkkaa hoitajille kuin Suomella?) tai jatkavat opiskelua muihin ammatteihin.Kun panostamme nyt hoitajien palkkoihin se on panostamista koko yhteiskunnan hyvinvointiin: nyt ja varsinkin tulevaisuudessa.

Mitä tulee kommenttiin siitä, että muutkin naisvaltaiset alat ovat yhtälailla palkkakuopassa, totean, että jonkun täytyy olla edelläkävijä ja näyttää mallia. Rohkeuspisteet Tehylle siis. Täytyy sanoa, että tämän luulisi vaikuttavan paljon enemmän "naisten euro on 80 senttiä" -ongelmaan (positiivisesti siis!) kuin se, että asialle ei tehdä mitään!