Osanotto Jokelan ampumavälikohtauksen uhreille

Pirjo Kivistö

/ #6 Nuorten paha olo heijastaa yhteiskuntaa

10.11.2007 22:45

Arvoja ovat valitettavasti vain raha ja valta. Laman aikana alettiin säästää ja säästövaihde jäi päälle. Purettiin hoitojärjestelmät, luokkakoot suurenivat, kouluterveydenhoitajia ei enää ole tai tuntimäärä on vähäinen. Vanhempien on jossain vaiheessa annettava lastensa kasvaa. Teini-ikäisen pään sisään ei pääse ainakaan vanhemmat.
Nyt tapahtunut on monen asian yhteissumma. Jokainen lähipiirissä ollut ihminen on varmasti toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Toivon kaikille voimaa jaksaa. Itsesyytökset tulevat, vaikka useimmat sanovat, että ei tarvitse syyttää itseään. Tämän asian keskellä olevat tuskin lukevat näitä rivejä, mutta nettiavaruuden kautta toivotan jaksamista. Oma 16-vuotias tyttäreni teki itsemurhan puolitoista vuotta sitten. Eivät auttaneet pillerit eikä terapia. Mutta kun muita vaihtoehtoja ei enää ole, ne on purettu. Tämän kaiken keskellä on vaan elettävä, välillä itkettävä ja jaksettava. Yritettävä tehdä tästä maailmasta edes vähän oikeudenmukaisempi, kunkin omalla kohdallaan.