RUDUS Lempäälän Sääksjärven kiviaineksen otto 2.vaihe

Vieras

/ #108 Talovaurioita ei korvaa kukaan

23.02.2011 17:32

Tiedoksi miten YVA- tilaisuudessa Sievissä räjähdysainelain säädäntö sivuutettiin kokonaan.Kysymyksessä jättimurskaamo

Arviointitilaisuudessa 11. tammikuuta Sievissä ei tietoa räjähdysaineista ja niiden ympäristöhaitoista tuotu esille millään tavalla, ei luvanhakijoiden eikä konsulttifirman puolelta. Yva-menettelyn arviointiselostuksessa todetaan vain ”ei aiheuta merkittävää haittaa asutukselle ja tärinä saattaa haitata asumisviihtyvyyttä.”

Asukkaiden asema lainsäädännöllisesti on jätetty huomioimatta kokonaan viranomaisten ja kunnan toimesta. Mainitut räjähdysainemäärät ja kuutiot murskauksessa osoittavat, että kysymyksessä on valtava räjäytystyö.
Yva-menettelyn tarkoituksena on varmistaa, että suurten hankkeiden suunnittelussa selvitetään ympäristövaikutukset riittävällä tarkkuudella ja että ne kirjataan osaksi hankkeen päätöksentekoaineistoa.

Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden valmistuksesta, käytöstä, siirrosta, varastoinnista, säilytyksestä ja muusta käsittelystä aiheutuvia henkilö, ympäristö ja omaisuusvahinkoja. Lain tarkoituksena on lisäksi edistää yleistä turvallisuutta.
Ely-keskuksen mukaan räjäytysten aiheuttaman tärinän haittoja voidaan vähentää oikeilla työtavoilla, tiedottamisella, lähirakennusten katselmuksilla ja tärinämittauksilla.

Asiat eivät pidä paikkaansa. Tyrnävällä kolme taloa vaurioitui murskaustoiminnasta. Tehtiin katselmukset ja tärinätutkimukset saman konsulttifirman toimesta kuin Sievissäkin. Konsulttifirma kirjasi ja vahvisti asiakirjoihin talovauriot ja valokuvasi ne. Kun olisi ollut korvausten vuoro, firma vastasi kirjallisesti etteivät voi toimittaa pyydettyjä dokumentteja jotka joku toinen, esimerkiksi kyseinen louhija, on tilannut ja maksanut, ellei asianosainen anna siihen lupaa.

Ainoa tapa on hoitaa asiat, että konsulttifirmat ympäri maata tekevät louhijoille perättömiä tärinä ja melu tutkimuksia.

Laki velvoittaa varastointilupien hakemisen Tukesilta. Kyse on hallintomenettelystä, jossa kolmannen oikeudet on otettava huomioon. Päätöksen oikeusvaikutukset kohdistuvat aiotun toiminnan sietämisvelvollisuuden vuoksi laajemmalle kuin yksin toiminnanharjoittajaan. Tämä oikeus on Sievissäkin ympäristön asukkailla.
Ei tarvita konsulttifirmoja, on olemassa asiantuntija ja kokemusperäistä tietoa. Lyhyillä alle kilometrin etäisyyksillä tärinän voimakkuus riippuu pääasiassa momentaarisesta räjähdysainemäärästä ja kauempana (yli kilometri) louhintakohteesta tärinän voimakkuus riippuu kentän kokonaisräjähdysainemäärästä. Kokemuksesta ja tutkittuun tietoon perustuen räjähdykset tulevat vaurioittamaan toistuvasti taloja kilometrin päässä.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…