Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #11307 Re: Re: Re: HERÄTYS!

24.04.2013 17:35

#11303: taku - Re: Re: HERÄTYS!

Uskonto on ajatusrakenne, jossa jokin osuus maailmasta selitetään uskomuksen, ei empiirisen tiedon varaan. Uskontoon kuuluu usein pyhyyden/maagisuuden kokemuksia ja henkiä/jumalia ohjailemassa ihmisten ja maailman kohtaloa. Uskontoon kuuluu usein myös moraalis-eettinen koodisto, jolla on yhteys tuohon henkimaailmaan. Kaiken tämän lisäksi uskonnoissa on valtava variaatio, kristinusko yhtenä perusvariaationa ja fundamentalistinen kristinusko sen vääristyneenä äärimuotona.

Missä on uskonnon ja uskomusten raja, on vaikeampi sanoa. Yleensä uskontoa luonnehtii kokonaisvaltainen ajatusrakenne, vaikka se voi käytännössä muodostua hajanaisista ja ristiriitaisista aineksista. Näistä esimerkkinä Jeesuksen eettinen filosofia ja hurmoksellinen "loveen lankeaminen" karismaattisissa lahkoissa, samoin kuin Buddhan hieno viisaus ja tiibetiläisen buddhalaisuuden kansanuskonnoista lainatut maagiset ainekset.