Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

taku

/ #11434 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

25.04.2013 18:30

#11430: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Niin tämä on tietysti mielenkiintoinen kysymys. Tulisiko maallinen ja kirkolinen vihkiminen erottaa toisistaan?Lutherin mielestä ei Katolisen Kirkon mielestä kyllä.Tai ehkä pikemminkin onko avioliitto maallinen vai hengellinen vai kenties molempia.Muttaos lähtökohdaksi otetaan perinteinen raamatullinen näkemys niin avioliitossa mies ja nainen tulevat yhdeksi.Heillä ei ole mitään omaa ei edes omaa ruumista.onko tälläinen mahdollista Suomessa.periaattteessa kai mies ja vaimo voivat elää kuten he oisivat yksi muttaon se pikkuisen vaikeata jos he kuitenkin lain silmissä ovat edelleen kaksi eri henkilöä kuten aiemminkin.Minä puolestani olen miettinyt sellaista vaihtoehtoa että avioliitto olisi kokonaan kirkollinen ja kaikki pykälät avioliitosta kumottaisiin Suomen laista.Mutta edelleen avain kysymys kuuluu mikä avioliitto on mikä on sen tarkoitus ja merkitys mihin sitä tarvitaan.En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään tätä nykymallista avioliittoa että ikäänkuin ollaan mukamas naimisisssa ja sitten kumpii saa edelleen pelehtiä kenen kanssa huvittaa. Mutta kuten olen sanonut jos se nyt tekee jonkun onnelliseksi niin mikäs siinä.Koska jotkut kuitenkin näköjään tarvitsevat tälläistä niin minusta voidaan ylläpitää kahta insituutiota toinen olkoon homoille ja muille maailmallisille ja toinen Herraan uskoville.

Tuo liittovaltio saattaa kuulostaa oudolta mutta ei se loppujen lopuksi ole on huomattava että liittovaltioita on erilaisia.Saksa on liittovaltio mutta hyvin erilainen kuin USA.Myös näiden maiden jotka eivät ole liittovaltioita välillä on eroja kuinka vava keskusvalta on.Nyt jo Suomessa on valtaa jonkin verran paikallistasolla vaikka keskusvalta (hallitus ja eduskunta) koko ajan ovat kaventaneet kuntien itsemääräämisoikeutta.lisäksi on Ahvenmaa.Minun mielestäni keskusvalta voisi pikkuhiljaa päästäää irti otteestaan.lähtisin siitä että karsisin kuntien lakisääteisiä menoja ja antaa mahdollisuus valita pormestri suoralla kansanvaalilla ym.Sitten voitaisiin jakaa valtaa maakunnille valita maakunnille kansanvaalilla maakäräjät(kuten läntisessä naapurimaassamme) ja mennä pikkuhiljaa kohti jonkinlaista liittovaliota.Tietenkään Suomesta ei voi kertarytinällä ehdä liittovaltiota vaan tulisi pikkuhiljaa jakaa valtaa alemmille tasoille.Koska kunnille ei voi antaa miten paljon valtaa vaan niin tarvittaisin valtion ja kuntien välille joku kolmas porrasesimosavaltio ai provinssi.Ei päätökset tehtäisiin alimmalla mahdollisela tasolla. Kaikki mitä voitaisi paikallistasolla ne mitä kunta ei voi päättää osavaltiotasolla ja vain ne mitä ei osavalio eikä kunta voi päätettäisiin Arkadianmäellä ja tietysti jotain valtaa Brysseliinkin.USA ssahanon valtaa 4 llä eri tasolla yimpänä liittovaltio,sitten osavaltiot jotka jakavat valaa piirikunnille ja alimpana kunta/kaupunki