Uudenmaan maaseutuopiston navetan lopetus

Vihti

/ #1 Lehmä/navetta-asiaa

20.11.2007 08:16

Uudenmaan maaseutuopisto on perinteinen nautakarjan opettamiseen perehtynyt oppilaitos. Mitä työnantajat sanovatkaan ammattiin valmistuneesta opiskelijasta, joka ei kenties ole nähnyt lehmää kuin vain kuvissa. Perusopetuksen antaminen opiston navetassa on ensiarvoisen tärkeää. Tämän jälkeen on opiskelijan turvallisempaa lähteä maatilalle käytännön harjoittelujaksolle. Harjoittelupaikan isäntäväki välttyy myös omien kiireidensä takia perusopetuksen antamiselta.
Pieneläinten (käärmeet,kilpikonnat, marsut, kissat ja koirat) hoitajia ei suomessa tarvita sellaista määrää kuin mitä näyttää nyt koulutettavan, sillä lähes kaikissa maatalousalan oppilaitoksissa ollaan kiinnostuneita tästä alasta.
Suomi tarvitsee hyvät ja osaavat nautakarjan hoitajat ym. tämän alan ammatti-ihmiset, sillä sukupolven vaihdoksen yhteydessä tieto ei vanhemmalta sukupolvelta välttämättä siirry jälkikasvulle.
Lehmät säilytettävä Hyvinkään maaseutuopistolla ja navetta korjattava tyydyttävään kuntoon eläinten hyvinvoinnin ja opetuksen kannalta.
Vanhoja tiloja saneerattava soveltuvin osin pieneläinten tarpeisiin.
Taloudellisestikin lehmien säilyttäminen lienee hyvä asia - tuottavathan lehmät maitoa myyntiin.