Uudenmaan maaseutuopiston navetan lopetus

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Uudenmaan maaseutuopiston navetan lopetus.

Saimi Heikkinen
Vihti

#1 Lehmä/navetta-asiaa

20.11.2007 08:16

Uudenmaan maaseutuopisto on perinteinen nautakarjan opettamiseen perehtynyt oppilaitos. Mitä työnantajat sanovatkaan ammattiin valmistuneesta opiskelijasta, joka ei kenties ole nähnyt lehmää kuin vain kuvissa. Perusopetuksen antaminen opiston navetassa on ensiarvoisen tärkeää. Tämän jälkeen on opiskelijan turvallisempaa lähteä maatilalle käytännön harjoittelujaksolle. Harjoittelupaikan isäntäväki välttyy myös omien kiireidensä takia perusopetuksen antamiselta.
Pieneläinten (käärmeet,kilpikonnat, marsut, kissat ja koirat) hoitajia ei suomessa tarvita sellaista määrää kuin mitä näyttää nyt koulutettavan, sillä lähes kaikissa maatalousalan oppilaitoksissa ollaan kiinnostuneita tästä alasta.
Suomi tarvitsee hyvät ja osaavat nautakarjan hoitajat ym. tämän alan ammatti-ihmiset, sillä sukupolven vaihdoksen yhteydessä tieto ei vanhemmalta sukupolvelta välttämättä siirry jälkikasvulle.
Lehmät säilytettävä Hyvinkään maaseutuopistolla ja navetta korjattava tyydyttävään kuntoon eläinten hyvinvoinnin ja opetuksen kannalta.
Vanhoja tiloja saneerattava soveltuvin osin pieneläinten tarpeisiin.
Taloudellisestikin lehmien säilyttäminen lienee hyvä asia - tuottavathan lehmät maitoa myyntiin.
Sandra Samaletdin
Adressin tekijä

20.11.2007 10:02

Niinpä tätä mekin yritämme rehtorillemme selitää... olemme pitämässä hyvinkään ammattikoulullla mielenosoitusta 26.11 ja toivomme että se auttaa meitä tässä tilanteessa.. muutamaan lehteen saamme jutun navetasta (aamuposti on jo käynyt kuvaamassa ja haastattelemassa)joko itse kirjoittamalla tai tooimittajien avulla.. Kiitän kaikkia jotka auttavat asiassa allekirjoituksellaan :)
Pirjo Lehmusvaara
Lohja

#3 navetta-asiaa

22.11.2007 19:37

Uudenmaan maaseutuopiston neuvottelukunnan kanta on, ettei perusopetusta eikä lehmiä missään tapauksessa saa hävittää oppilaitoksesta. Uudenmaan maaseutuopistolla on perinteitä, joten pääpaino pitää olla perusmaataloudessa.
Oppilaitos on hyvien kulkuyhteyksien varrella.
Pääkaupunkiseudun läheisyys antaa mahdollisuuksia, maatalouden avoimet ovet ym.myös metsäpuoli. Lyhytkursseja, täydennyskoulutusta ym.Jo nyt on tehty hallaa koululle vuokraamalla pellot pois.
Lisänä voivat toki olla pieneläimet, mutta huippukalliisiin rakennuskustannuksiin ei ole syytä ryhtyä.Tällä hetkellä monessa maatalousoppilaitoksessa on jo pieneläinhoitajakoulutusta, joten kannattaako kouluttaa nuorista työttömiä heti alkuunsa.
Maaseutuopiston neuvottelukuntaan kuuluvat: Mauri Eerola, Tero Mölsä, Saimi Heikkinen, Pirjo Lehmusvaara, Risto Pirinen ja Hilkka Rajala
Varalla:Olli-Pekka Väänänen, Tauno Jouhtimäki, Marja Malin, Tapani Kortejärvi, Vesa Pirinen ja Tapio Anttila