KULTTUURI KUULUU VANHALLE

Vieras

/ #8

05.05.2013 01:09

Kiistan ydin taitaa olla siinä, etteivät hyyläiset oikein näe, onko musiikkikorporaatioilla jotain erityistä merkitystä HYYlle tai Helsingin yliopiston opiskelijoille. Niiden merkitys Suomelle ja suomalaiselle kulttuurille sekä vuosikymmenten takaiset yhteydet ylioppilaskuntaan saatetaan tuntea, mutta sekään ei ole mitenkään itsestäänselvää, koska korporaatioiden näkyvyys HYYssä ja yliopistolla on aika matala. Tuolta pohjalta HYYssä onkin puhuttu jo aika pitkään siitä, onko musiikkikorporaatioiden toimintaedellytysten turvaaminen juuri HYYn tehtävä.

Järjestöjen tukemisen painopiste on myös hiljalleen valunut siihen suuntaan, että HYY tukee enemmän sitä, millaisia osallistumismahdollisuuksia järjestöt HYYn jäsenille tarjoavat, ja vähemmän sitä, mitä järjestöt tekevät. Niinpä tukirahoja onkin siirtynyt suurilta järjestöiltä pienille ja vakiintuneilta instituutioilta uusille järjestöille. Koska musiikkikorporaatioihin ei taida kovin monta sataa HYYn jäsentä kuulua, eivät ne ole kovin vahvoilla niillä kriteereillä, joilla HYYssä on totuttu järjestöjen toimintaa tarkastelemaan.