Turkistarhaus kiellettävä!

/ #353 Re: Lihan tuotanto vs. turkistarhaus - turhaa rinnastusta

07.03.2011 17:23

#326: Alopex lagopus - Lihan tuotanto vs. turkistarhaus - turhaa rinnastusta

Kaikki rakkaat lemmikkieläimemmekin ovat alunperin villejä ja niiden luontainen tilantarve on aivan toinen kuin mitä ihminen niille tänä päivänä tarjoaa. Turkiseläimet ovat tarhaolosuhteisiin syntyneet ja siellä kasvaneet, joten ne ovat oloihinsa sopeutuneet. Ei siihen tarvita tuhansien vuosien domestikaatiota!

Turkiksista maksetaan maailmalla sen verran hyvin, että takuuvarmasti turkiseläimiä metsästettäisiin ja ihan luvan kanssa. Nämä eläimet ovat luonnossa sellaisia tuholaisia esim.linnuille, että niiden kannat on pidettävä kurissa metsästyksen avulla. Se että turkikset päätyvät pääasiassa ulkomaille on vain plussaa. Ulkomailta saatavat rahat ovat aina tervetulleita ja turkisten avulla saadaan valuuttaa suoraan maakuntiin.

Ei ole ollenkaan typerää vedota turkistuotannon siirtymisestä muualle jos se lopetetaan Suomesta. Ne, jotka haluavat turkis- tai nahkavaatteita saavat ne ostettua maailmaltakin. Koko maailmasta te ette saa tätä elinkeinoa lopetettua vaikka haluaisittekin. Siksi on mielestäni järkevää pitää oma tuotanto ja ottaa siitä vientitulot maailmalta.

Turkikset voivat joistain olla turhake, mutta niin on moni muukin. Me ihmiset olemme kuitenkin päässeet näin pitkälle evoluution pyörityksessä koska olemme osanneet hyödyntää luonnon antimia. Tätä faktaa on tänä päivänä turha kieltää. On naivia kuvitella, että voisimme jatkaa elämäämme tällä pallolla ilman tätä taitoa.

Niin, ymmärrän ettei sinulle kannata kommentoida. En ole itse turkistarhaaja enkä niiden vastustajakaan vaan siitä jostain väliltä. Ymmärrän molempien puolien kannan ja ymmärrän senkin ettei fanaattisella toisen mustamaalaamisella saa mitään aikaiseksi.