TAMKIN KUVATAITEEN KOULUTUSTA EI SAA LOPETTAA

Vieras

/ #39 Kuvataidetta ei saa karsia enempää

09.05.2013 08:06

Kuvataiteen koulutukseen on ollut todella vaikea päästä. Usean vuoden ajan olen koulutukseen hakenut, koska se on unelmatyöni. Nimenomaan työ muiden joukossa. Tulevaisuudessa kouluun pääseminen tulee olemaan vielä vaikeampaa. Taide on työ. Maalarit tekevät yleensä 9-16 päiviä työskennellen työhuoneellaan. Kuvataide on kutsumusammatti. Pieni osa saa apurahoja, ja taiteellista työtä rahoitetaan sivutöillä esim. opettamalla eri asteisissa oppilaitoksissa ja kansalaisopistoissa. Vihdoin tärppäsi ja pääsin Tamkiin opiskelemaan kuvataidetta. Ja nyt tämä unelma viedään muilta, sitä ei voi sulattaa! Nykymaailmassa taiteilija tarvitsee pärjätäkseen tutkinnon. Vain harva menestyy ilman sitä. Kuvataide sekoittuu erilaisissa tapahtumissa musiikin, teatterin ja muun kulttuurin kanssa, tulee uusia tapoja tehdä. Moni kuvataiteilija toimii myös muusikkona, musiikin parissa musiikkivideoita luoden. Se mitä nähdään gallerioissa ja museoissa on vain jäävuoren huippu. Taide on tärkeää, se tekee ihmisen yhteisöt eläviksi.