TAMKIN KUVATAITEEN KOULUTUSTA EI SAA LOPETTAA

TAMK ei aio hakea Opetus- ja kulttuuriministeriöltä koulutusvastuuta kuvataiteen koulutukselle syyskuussa 2013. TAMKin ja ylläpitäjäyhtiön hallitus esittää kuvataiteen koulutuksen lopettamista Tampereella. OKM:n taholta ei ole ehdotettu TAMKin kuvataiteen koulutuksen lakkauttamista.

Tamkin kuvataiteen koulutusohjelma on ammattikorkeakoulutasolla Suomen vetovoimaisin. Kuvataiteen koulutusohjelma on valtakunnallisesti tunnustettu ja arvostettu sekä keskeinen alueellinen kulttuurialan toimija.Taide-lehden numerossa 3/2012 Tamkin kuvataiteen koulutus on nostettu valtakunnan kakkoseksi heti Kuvataidekatemian jälkeen. Tämän vuoden Vuoden Nuori Taiteilija 2013 Jarno Vesala on valmistunut kuvataiteilijaksi TAMKista. Kuvataiteen valtionpalkinnon saanut Rajataide ry on pääosin koulun opiskelijoiden perustama ja ylläpitämä.

Päätös tuhota kuvataiteen koulutus Tampereelta ampuisi jalkaan sekä TAMKin omaa kulttuurivientiä korostavaa strategiaa että myös koko Suomen kulttuurikoulutusta. Ei ole kulunut kauaakaan Lahden AMKn Kuvataiteen linjan lopettamisesta. Kankaanpää ja Kemi-Tornio ovat lakkautusuhan alla. AMK-tasoista kuvataiteen koulutusta löytyisi enää Turusta, Imatralta, ja Pietarsaaresta. Olisi häpeällistä, jos Tampere muuten keskeisenä kaupunkina puuttuisi tältä listalta.

TAMKin kuvataiteen linjan opiskelijat ovat olleet monessa mukana, mm. tuottamassa Vuoden ympäristöteko -palkinnon voittaneen Tulevaisuuskylä-tapahtuman 2011 keskustorille ja 3500 kävijää keränneen Y-festivaalin Näsilinnaan 2012. Lisäksi opiskelijat ovat tekemässä KV-kulttuurivientiä mm. INTAC-projektissa sekä toimivat yhteistyössä hyvinvointia tukevissa hankkeissa kuten liikKUVAT-videotaidetta hoitolaitoksiin ja Kouluvideo- Videokoulu, koulukiusaamiseen puuttuva hanke Tampereella.

Tarkoituksemme on havahduttaa TAMKin johtokunta järkevin argumentein kuvataiteen olemassaolon merkitykseen ja kulttuurillisen hyvinvoinnin edistämisen tärkeyteen.

"Koulutusratkaisut määrittelevät, millaisia ihmisiä haluamme tulevaisuuden yhteiskuntaan kasvattaa. Taide- ja kulttuurikasvatuksen alasajo merkitsee vääjäämättä kannanottoa ihmiskuvamme kapeuttamisen puolesta"

(Professori Kimmo lehtonen www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Artikkelit/Sivut/taidealojen-alasajo-johtaa-yksiulotteisuuteen.aspx)

Allekirjoita adressi TAMKin KUVATAITEEN KOULUTUKSEN säilyttämisen puolesta! Adressi luovutetaan TAMKin hallitukselle ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulu OY:n hallitukselle.