Yleisradion Manne-TV tuotannon hyllyttäminen

Tapani Ahonen

/ #20 Nähty, kuultu ja koettu, ne mannet!

09.12.2007 03:41

Tositarina alkaa..

Kappale 1:
Olin tuolloin käynyt ensimmäisen luokan ja vietin ensimmäistä ansaittua kesälomaani. Olin saanut äidiltäni viikonloppurahaa 20markkaa ja soitin eräälle (entiselle) romaani ystävälleni, että haluaisiko hän tulla meille iltasella, kun olin saanut vastauksen, suunnistin lähintä ostaria kohden

Kaupasta päästyäni laskin, että minulla oli vielä 15markkaa jäljellä ostoksien jälkeen. Jäin kirjaston rappusille juomaan ostamaani kokista ja samalla selkäni taakse ilmestyi MANNE(tätä 'nimikettä' en vielä tuolloin skidinä/lapsena käyttänyt vielä..) samassa se kysyi onko minulla rahaa ja vastasin, että ei yhtään sinun!
Nousin rappusilta nopeasti ja lähdin juoksemaan kotia kohden, mutta tämä manne nappasi minua niskasta kiinni ja sanoi, että, jos et anna rahoja makaat sairaalassa lopun elämääsi. Lopun voitte varmasti arvata, mitä tapahtui..

Kappale 2:
Ensimmäisen kesäloman tapahtumien jälkeen kiersin mannet kaukaa. Eräänä viikonloppuna, kun oli minun seitsemänvuotis syntymäpäiväni, äitini lähetti minut hakemaan maitoa R-kioskilta. Saapuessani lähi ärrälle näin sisällä jumalattoman määrän manneja -- menin kioskiin sisään ja näin kuinka suurin osa niistä oli mennyt myyjälle puhumaan, sekä samalla peitti näkyvyyden tiskiä pidemmälle. Muut, jotka 'kiertelivät' sisällä tunkivat kaiken mikä irtosi taskuihin ja naispuoliset jättihameidensa/toppien(tai mitä nyt ikinä ovatkaan) sisälle. Olin ensin sanomassa myyjälle siitä mitä mannet tekivät, mutta mieleeni tuli se uhkaus minkä olin kuullut sinä kesänä, kun yritin pinkoa karkuun ja olin vain hiljaa kioskissa sisällä. Tämä on toistunut ties kuinka monta kertaa, mutta enään en pelkää manneja, koska nyt minulta löytyy voima, jolla puolustaa itseäni -- kuitenkin parempi pitää suu kiinni kuin saada vastaansa yhden mannen koko suku ja kaverikunta (lkm. varmasti 10 potenssiin 10 vähintäänkin).

Kappale 3:
Monen monta kesää oli vierähtä nyt ja koska kuljen paljon junalla, niin oli sieltä kertynyt negatiivista materiaalia vino pino. Niiden monien kesien aikana olin huomannut kuinka mannet matkustavat pummilla varsin 'taidokkaasti'. Tarkastajien sattuessa paikalle pari lipun ostanutta mannea jää tukkeeksi yhden aulan oviaukkoon ja kaivavat lippujaan taskuistaan mahdollisimman hitaasti. Samalla loput 'jengistä' siirtyvät takavasemmalle ja jäävät seuraavalla pysäkillä pois. Toinen tapa, jolla he ovat 'blockanneet' tarkastajien pääsyn muiden luokse on asettumalla jälleen kerran oviaukkoon ja alkaen riitelemään tarkastajien kanssa tähän malliin: "kyl me saadaan olla tässä, täähän on vapaa maa ja meillä on nää liputkin -- ootteks te jotain rasistei, häh".

Jos alkaisin tähän kirjoittamaan kaikki negatiiviset kokemukset tästä ryhmästä, joita monet suomalaiset kutsuvat mm. manneiksi, niin istuisin tässä kirjoittamassa pitkälle yli toista-sataa tuntia.

Pahoittelen, jos satuin rikkomaan jonkun tuohon ryhmään kuuluvan oma-/itse- tuntoa (jos sellaisen omistaa) tai loukkaamaan jollain tavalla. Nämä ovat tositarinoita, eivätkä mitään satuja!

Ps. En näe mitään syytä, miksi MANNE-TV pitäisi lopettaa.

#15 Gimme a break.
Mustalaisilta puuttuu itseironiaa. Vaikka Manne-TV:n sketsit ovatkin aikansa eläneet, mutta silti. Tässä ei ole kysymys minusta mistään rasismista todellakaan. Tekeehän suomalaiset itsestäänkin pilkkaa; turkulaiset, savolaiset jne.
Timo Myllymäki (Tampere, 15.7.2007 23:16)

Täyttä asiaa Timo!

Pps. pahoittelen kirjoitus-/kielioppivirheitä!