KULTTUURI KUULUU VANHALLE

Vieras

/ #63

20.05.2013 13:17

Älkää menkö TKY:n (nyk. AYY:n) tietä. 1986 kun Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan taloudessa haluttiin sopeuttaa myytiin ensin Vanha Poli pois. Rakennus oli toiminut teekkareiden kotina 80 vuotta. Tänä päivänä sielukasta taloa voi käyttää vain rahalla - harvoin opiskelijoilla on varaa siihen. Dipoli on vieläkin surullisempi esimerkki. Käytännössä, koska siellä ei ylioppilastoimintaa enää vietetä (muutama vuosijuhla poislukien) talossa ei ole ylioppilassielua. Siitä tehtiin sieluton kongressikeskus. Ylioppilastoiminta antaa ylioppilastalolle sielun. Sitä ei voi rahassa mitata. TKY:llä ratkaisut tehtiin pakosta, koska talojen talous meinasi kaataa yo-kuntaa. Hinta siitä on silti ollut liian korkea. HYY taas taitaa olla maailman rikkain yo-kunta. Kokonaisuutta katsoen rohkenen väittää että HYY:llä on varaa antaa Wanhan tehdä tappiota menettämättä sivistyssieluaan. Voi kysyä, kenelle Wanha kuuluu? Ylioppilaille vaiko ravintoloille?