Pakkoruotsi pois koulutuksista

jani koskela
oulu

/ #55 Lueppa siitä carola

15.12.2007 03:49

Kun pakkoruotsin opiskelua perustellaan vain sillä että on kohteliasta osata puhua asiakkaalle hänen omalla kielellään, alkaa kuulostaa siltä kuin todellisuus alkaisi hämärtyä. Suomen vienti ruotsiin on vain noin 10%, se on ehkä toiseksi suurin vientimaa mutta se 10%:kö on mielestäsi tarpeeksi että kaikkien suomalaisten on pakko opiskella ruotsia.

En ole ulkomailla hirveästi itsekkään käynyt, mutta en silti usko että monikielisen kulttuurin edellytys on toisen kielen opiskeluun pakottaminen. Luulenpa että ruotsinkieleen suhtauduttaisiinkin myönteisemmin jos se olisi vapaaehtoinen.

Minulla ei ole mitään ruotsin kieltä eikä varsinkaan suomenruotsalaisia(suomalaisia siinä missä muutkin) vastaan, mutta jos hän tulee väittämään minulle, että minun pitää opiskella ruotsia vain jotta hän saa palvelunsa ruotsiksi niin vihaksihan se pistää. Ruotsista voitaisiin ottaa oppia ja laittaa ruotsi virastokieleksi siellä missä niitä ruotsinpuhujia on enemistö.

Pidetään ruotsi valinnaisena kielenä muiden joukossa ja annetaan halukkaiden opetella sitä mutta ei pakoteta niitä joita ei vain voisi vähempää kiinnostaa.

Pakko vielä sanoa tuohon väitteeseen että loput 99.9 prosenttia suomalaisista jotka eivät nimeään tähän ole laittaneet ovat pakkoruotsin puolesta, että mietippäs vähän asioita mielessäsi.

Olen samaa mieltä siitä että tällä adressilla ei taida olla kauheasti merkitystä joten eiköhän aleta vaatia kansanäänestystä asiasta niin nähtäisiin moniko suomalainen sitä pakkoruotsia kannattaa.

Laita vaan kommenttia tulemaan että saadaan tästäkin kunnon väittely.