Metropolian musiikin koulutusohjelman puolesta

/ #22 Re: Viisas päätös, vaikka sattuu

28.05.2013 14:09

#9: Olkaa realisteja - Viisas päätös, vaikka sattuu

Oikeita perusteluita täytyy olla tällaiselle kommentille. "Viisas päätös" -tyyliset kommentit ei ole perustelu!

*Viittaat työttömiin.... Nyt sitten prosentteja ko. koulutuksen käyneistä moniko on työtön ja vielä siten että vertailu tehdään laaja-alaisesti muihin ammattiryhmiin tasavertaisesti esim vuoden, kahden ja kolmen vuoden päästä valmistumisesta. (Tässä riittää vertailu yleisellä tasolla työtön / töissä koska oman alansa työllisyysodotukset mittaroidaan myöhemmissä bulleteissa)

*Myöskin vertailu laaja-alaisesti siitä miten ko. koulutusohjelma ylensäkkin sijoittuu työllistymis prosentilla mitattuna kaikkien koulutusohjelmien joukossa olisi paikallaan.

*Vielä vertailu laaja-alaisesti siten että mitä ko. koulutus maksaa vs. muut eli toisinsanoen, millaista tuottoa koulutusohjelmaan sijoitettu raha tuottaa tulevaisuudessa tälle maalle vs. muut koulutusohjelmat.

Vertailun voisi aloittaa siitä mitä metsäkoneenkuljettajan tutkinto nykyään maksaa ja moniko ko. koulun käynyt on alansa töissä ja mitä tuotto sijoitetulle rahalle on ollut esimerkiksi? En missään tapauksessa sano että sellainen pitäisi lakkauttaa mutta oikein hyvä vertailukohta se on muiden joukossa.

Nuo kysymykset purettuina faktoiksi voi perustellusti esittää kommentin "Suomela ei ole varaa" jos ko. koulutusohjelma sijoittuu kaikilla mittareilla mitattuna hännille.

Oletan että noinkin kantaaottava väitteesi ei perustu pelkästään olettamukseen vaikka sana-asettelu antaa hiukan niin ymmärtääkkin. Trollin mahdollisuuskin tietysti on otettava huomioon.

Jokatapauksessa ellei täydentäviä tietoja esitetä mielestäni "#9" kommentit voi ohittaa täysin huomiotta.