Synnytysten jatkuttava Oulaskankaalla

Sepe
Vieras

/ #58 Eihän vain kuntapäättäjät ja vahtikoirat nukahtaneet?

17.03.2011 20:27

Sairaanhoitopiiri (shp) olemme me kansalaiset! Valitsemamme kuntien edustajat shp:n päättävissä elimissä ratkaisevat mikä säilyy, mikä ei. Ottakaa selvää, ketkä asian ovat päättämässä. Häpeävät edes, kun joutuvat kasvokkain valitsijoidensa kanssa.
Jo kunnallispäättäjien kuuluisi ehdottoman tarkasti perehtyä shp:n kokousten joka ainoaan kehitysohjelmaan ja esityslistaan eikä päättää hyväksyttyinä läpihuutojuttuina kehittämis- tai muutosasioita. Tiedän, että tätä tapahtuu. Ohje- ja johtosääntömuutokset lähes poikkeuksetta enteilevät muutosta käytäntöön. Kun sääntömuutokset on kunnissa hyväksytty, shp:n päättävä elin panee asian vain täytäntöön ja silloin on myöhäistä alkaa jarrutella. Täytäntöönpanija toteaa kylmän rauhallisesti vain, että no mutta itsehän te olette hyväksynnällänne säännöstön/asian jo muuttaneet.
Ei enää vuosikausiin ole lehdistössäkään näkynyt shp:n asioista eikä niiden kehittämisen syvemmistä merkityksistä riviäkään. Vahtikoiran rooli on "hellanlettas-toimittajilta tyystin jäänyt - eritoten sairaan- ja terveydenhuollon sektorilla.
Itseään siinä saa sitten syyttää, kun kakkat on housuissa. Tässä tapauksessa vauvan pihkat.
Toki on täälläkin palstalla tästä asiasta hyvä lukea se, että käyttäjien kokemuksen perusteella Oulaskankaan synnytysosasto on asiansa osaava ja hyvä maineinen. Sillä ei vain ole hirveästi juridisesti merkitystä. Raahessa synnyttämisen lakattua sieltä tulee puuttuvat synnytykset alueellemme Oulaskankaan nyt näennäiseksi rajaksi asetetun 1000 synnytyksen saavuttamiseksi. Tulee, jos ei mene muualle. Raahen ja Oulaisten kannattaisi nyt yrittää keskenään  neuvotella ja päättää Raahen synnytykset Oulaskankaalle!

Sievissä - niin kuulin - on Oulaskanaan vastustajia. Kotiseuturakkaus taitaa yltää paremmin Keski-Pohjanmaalle. Vastuu vakavien erikoissairaanhoitoa tarvitsevien potilaiden hoitoonpääsystä vaarantuu, jos Oulaskangas kavennetaan tai suljetaan. Rikotaanko lakia?

P.S.Lapsuuden ystäväni sai syöksysynnytyksen, kun Oulaskankaalla oli kesäseisokki. Autoon syntynyt on tarvinnut hyvin paljon kallista erityissairaanhoitoa vammautumisensa seurauksena vuodesta toiseen.