Bratz nuket pois suomen markkinoilta!

Pia Liukkonen
Vantaa

/ #25 naisten bimboutus on koko kulttuurin tuotos, ei bratzien

28.12.2007 13:45

Minusta bratzit ovat kuin jotain sarjakuva-olentoja. Niillä on samanlaiset fyysiset ominaisuudet, kuin sarjakuva-hahmoilla: liioiteltuja. Suuret silmät ja huulet ovat sellaisia, jotka vetoavat vauvamaisiin puoliimme: katsekontaktin tarpeeseen ja 'maidon imemiseen'. Jatkuneeko samat perus-tarpeet ihan aikuisiksi asti? Rintoja tai takapuolta heillä ei ole.

En näe itse nukkeja 'huorien' kuvina. Nuket heijastelevat ihan sitä samaa, mitä mainonta on pullollaan kadun varret täynnä. Enemmänkin haluaisin mainokset pois katukuvasta. Naisten lehdetkin tuottavat ihan sitä samaa ulkonäkökeskeistä naiskuvaa. Miksi lapset eivät sitä huomaisi? Lapset ovat herkkiä KAIKELLE ympäröivälle, kuin pesusienet he oppivat super-tehokkaasti, kuinka ympäröivässä todellisuudessa pärjää.

Naiseuden super-plussa - hyvä ulkonäkö - on ollut kulttuurissamme merkittävää, kun nainen on joutunut olemaan miellyttämään pyrkivä ei-ihminen ilman omia tarpeita. Ainoastaan jossain vanhassa matriarkaalisessa Afrikan kulttuurissa miesten täytyi panostaa ulkonäköönsä ja naisen miellyttämiseen. Tarvitaan vähän syvempi kulttuurin muutos, ennen kuin naisen bimboistamisesta päästään.

Itse puen bratzini (aikuiskeräilijä) pitkiin itsetehtyihin vaatteisiin, noidan asuihin ja voimakkaiden jumalatar-naisten pukuihin. Nuket ovat mielenkiintoisia, koska ne ovat kaikki erinäköisiä ja eri-ilmeisiä (toisin kuin barbie). Jotkut ovat vihaisia ja jotkut lempeitä - saa mielikuvituksen laukkaamaan! Mustameikkiset ovat ilkeitä noitia tietenkin, ei huoria! :)

ps. Itse vastustan naisten esineellistämistä ja prostituutiota henkeen ja vereen.