Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

matti virkkunen
jyväskylä

/ #115 Uutta Vuotta

07.01.2008 14:01

"Porottomat-kotisivujen" vieraskirjaan kirjoittamani viesti:
"Vuosi vaihtui, puheenaiheet eivät. Onneksi joulureissulla Taivalkoskelle en nähnyt auton ratin takaa ainuttakaan poroa. Oli tienvarsialueiden talviruokinnan lopettaminen ja porojen poiskuljetus tienvarsilta tepsinyt ainakin Pudasjärvi-Taivalkoski-välillä. Suuri naarashirvi oli tosin tulla ohjaamon puolelle Pärjänsuon risteyksen kohdalla. Se säikäytti!

Veli Käsmä kuvaa kirjassaan "kosken kuohuissa" mm. porottomien maatalousyrittäjien tuntoja ja asennoitumista poroja kohtaan 50-luvun Koillismaalla, koitilan kylässä. Tarinan päähenkilö, Aatelan isäntä Essa, tulee tosin samalla siirtäneeksi aatetta seuraavalle sukupolvelle "kiusatessaan" poroja matkalla suoniitylle tyttäriensä kanssa.Käsmän kuvaus on uskottavaa. Mainio opus. Liekö tämä sama oppi mennyt aikanaan nyt äänessä olevalle suurelle ikäpolvelle?

Porottomille petovuosi 2007 lupaa hyvää: vasakato koillismaa-kainuu-alueella vaihtelee kuulemma 40-100 %:n välillä. Tuohon kun laskee vielä aikuisten porojen liikenne- ja petotappiot, niin voi olla varma, ettei ainakaan porotalouden 2007 vuoden teurastulolla "herranhuonetta rakenneta". Parempaa vuotta 2008 kaikille."

Mitä muuta? Tuli tätä palstaa lukiessa huomattua H.L:n toistuva kommentointi porojen "tienaamisesta tienvarressa". Ko. väite on perätön, totuudessa porokolari aiheuttaa poronomistajalle korvauksesta huolimatta tappion. Korvaussummien liioittelu ym. provokatiivinen kommentointi olisi hyvä H.L:n lopettaa, etenkään jos ei viitsi ottaa asioiden taustoista selvää. Google on hyvä hakuohjelma faktojen etsintään. Tieto esim. vaikkapa porotalouden vahingonkorvaussummista on helposti löydettävissä.

"Internet-aikakaudella" ei tietämättömyyttään voi perustella millään muulla kun laiskuudella (tai huonolla lähteellä, näköalattomuudella, uuden tiedon omaksumisen hankaluuksilla jne). Tietoa on.