naimalakko

/ #183 Re: Dear sannavain,

03.04.2011 18:54

#179: v ronski - Dear sannavain,

Kirjoitan mieluummin pitkästi kuin siten, että vastaus jäisi mielestäni tyngäksi varsinkin, kun käsiteltävät teemat ovat pakostakin laajoja. Kun toiveeseeni saada samanarvoinen elämä kuin naapurin heteroparilla vastataan yhä uudelleen rinnastamalla minut pedofiileihin ja sisarustensa kanssa makaaviin, tulee epäilemättä samanlainen typertynyt olo kuin evoluutiobiologeilla, joiden vastapuolelta huudetaan, että eivät ihmiset ole mitään "hiilestä tehtyjä affenoita"; vastaa siihen sitten muutamalla lauseella siten, että asia tulee edes jotenkuten selväksi.

Pidät epäjohdonmukaisena lausettani "On oman kansalaiskeskustelunsa paikka pohtia, tarvitaanko tai halutaanko tällaisille pareille avioliitto-oikeus", koska "SAMA PERUSTE KUIN HOMOPAREILLE KÄY MYÖS LÄHISUKULAISILLE. Se ei siis ole oman keskustelun paikka vaan nimenomaan saman keskustelun paikka!" Minulle vastauksesi näyttäytyy lähinnä yhden /facepalmin arvoisena semanttisena heittona, sillä kirjoitin sinulle pitkästi siitä, mitä ajattelen tällaisista liitoista ja miten ne mielestäni eroavat esimerkiksi homoliitoista, minkälaisia samanlaisia piirteitä näiden liittojen välille voidaan vetää, ja että näitä liittoja voidaan samalla tavalla ajaa laillistettavaksi kuin miten tässä adressissa tehdään mies- ja naisparien puolesta. Koetin mahdollisimman selvästi tavata sinulle, että minulla ei tiettyjen reunaehtojen täyttyessä ole periaatteessa mitään sisarusten välistä avioliittoa vastaan, mutta että minä en ole ajamassa sen mahdollistamista Suomessa ainakaan tämän adressin puitteissa, koska tämä - toistetaan se jälleen kerran - vetoomus on tehty seksuaalivähemmistön avioitumisoikeuden puolesta.

Kirjoittelin pitkät pätkät sisarusliitoista ja esitin perusteita niiden puolesta ja niitä vastaan. Kuka tahansa tätä lukeva voi vapaasti ottaa nämä perusteet käyttöönsä ja lähteä ajamaan sisarusavioliittoa jo tänään. Kun kirjoitan, että tämänkin asian tiimoilta voi sitten kansalaiskeskustelun muodossa pohtia, halutaanko tällainen liitto laillistaa viranomaisessa, tarkoitan todellakin sitä, että siinä on oman kansalaiskeskustelunsa paikka. Senkin uhalla, että keskustelu luisuu erään toisen kirjoittajan tapaan yliproblematoisoida sanan 'jokainen' mielekäs käyttö, voin avata, mitä kansalaiskeskustelu tarkoittaa sisarusavioliittojen kohdalla. Se tarkoittaa sitä, että luodaan esimerkiksi tämän adressin kanssa muuten identtinen adressi, mutta vaihdetaan homon ja lesbon kohdalle veli ja sisar. Kas näin se käy. Sitten keskustellaan siitä, halutaanko nämä liitot virallistaa. Jos kansalaiskeskustelu koskee homoja ja lesboja, niin silloin keskustellaan siitä, halutaanko heidän väliset parisuhteet virallistaa. Kummassakin keskustelussa voidaa mainiosti käyttää samoja argumentteja, esimerkiksi "kaikki sellaiset parisuhteet, joissa toista ei vahingoiteta, on sallittava" ja muita vastaavia, jotka olen sinulle jo edellä kirjoittanut.

Sisarusavioliittojen kohdalla joudutaan homoliitoista poiketen pohtimaan myös mahdollisia jälkeläisille koituvia ongelmia, mutta eipä hätää, niistäkin voidaan puhua vaikka maailman tappiin saakka - wait for it - omassa kansalaiskeskustelussa. Eli vielä kerran: tämä adressi vaatii tasa-arvoista, heteropareihin verrattavaa asemaa nais- ja miespareille. Tässä adressissa ei ole otettu kantaa sisarusavioliittojen puolesta. Jos joku haluaa ottaa kantaa sisarusavioliittojen puolesta, hän on täysin vapaa tekemään sen. Esimerkiksi omat perusteeni voi hyvillä mielin vaikka suoraan kopioida edellä kirjoittamastani tekstistä.