Ei jätteenpolttolaitosta Sarankulmaan

Vieras

/ #20 Kuulumisia Tammervoiman YVA -yleisötilaisuudesta 16.3.2011

08.04.2011 19:34

Paikalla oli puheenvuoroista päätellen Lielahden (Epilän), Ruskon ja Sarankulman (Toivion) edustajia. Tilaisuudessa johti puhetta ELY -keskuksen edustaja ja asiantuntijoina olivat edustajat hankevastaava Tammervoimasta sekä Tammervoiman alihankkijana toimivasta konsulttitoimistosta.

Omissa puheenvuoroissani
- toin esille YVA -lain erikoisen tulkinnan, kun aitoa ns. VE 0 plussaa ei ole vaihtoehtojen joukossa. Moderni nykyteknologia ei suosi jätteiden massapolttoa (VE 1 – VE 4). Tälle tulkinnalleni sain kannatusta yleisön joukosta. Kunnon vastausta en saanut asiantuntijoilta.
- tiedustelin, onko valtakunnassa tehty yhteistyötä, kun polttolaitoksia sijoitellaan lähinnä rannikolle hyvinkin tiheään. Logistisesti sijoittelu on kelvoton. Ei tullut vastausta.
- tiedustelin 2. vaihemaakuntakaavan vaikutusta Sarankulman vaihtoehtoon, kun oikoradan yhteysradan pitäisi kulkea täsmälleen polttolaitoksen kohdalta. Tähän ei vastattu ollenkaan.
- toin esille Maakuntamuseon inventointivaatimukset, joita ei ole toteutettu Sarankulman kohdalla. Tammervoiman konsultti ilmoitti avauspuheenvuorossaan, että kaikki selvitykset kaikissa sijoituspaikoissa on tehty. Yhdessä todettiin, että ei ole tehty, mutta tehdään lumien sulettua, jos Sarankulma on vielä kuvioissa mukana.
- ehdotin, että suunniteltua järeää polttolaitosta pienempi laitos tehdään Tarastenjärvelle. Sijoitusvaihtoehtoa tukevat Tampereen kaupungin kaavasuunnitelmat Nurmi-Sorilassa ja hiilineutraali aluesuunnitelma. Tälle ehdotukselle yleisö nyökytteli hyväksyvästi.
Tilaisuuden alussa taisin ehdottaa, että Tampereen kaupunki tekee kaavamuutoksen koskien eteläistä Sarankulmaa: muutetaan teollisuus- ja varastoalue virkistysalueeksi.

Taaporinvuoren kupeeseen on suunniteltu vuosikymmenten saatossa mm. ydinvoimalaa ja jättimäistä logistiikkakeskusta.

Pirkkalan Toiviossa
20.3.2011