EI Viialan Keskustan koulun peruskorjaukselle

Miia K-H

/ #1 Asiallista asiaa ja kohtuullisia kysymyksiä! (tässä aloitteessa)

22.08.2013 06:22

Otin yhteyttä (toissa viikolla?) tekninenjohtaja A. Kemiin täsmentääkseni itselleni Teklan ed. kokouksen esityslistalla ollutta kohtaa: Viialan Keskustan koulun peruskorjaus. Ko. kohdassa mainitaan: "Esitelty kustannusvertailu on monelta osin todettu tehdyssä selvityksessä lähtökohdiltaan puutteelliseksi, koska mm. vertailtavat vaihtoehdot eivät ole keskenään vertailukelpoiset."

Vertailukelvottomuus syntyi saamieni tietojen mukaan siitä, että uudisrakennuksen rakentamiskustannukset oli laskettu 30% pienemmän koulurakennuksen mukaan. Siitä olen yhtämieltä Kemin kanssa, että kasvavassa kunnassa tuo ei riitä uuden koulurakennuksen tiloiksi, eivätkä kustannusarviot ole keskenään vertailukelpoiset.

Vaikka Kemi teki puhelimessa minuun asiantuntevan, miellyttävän ja asiansa osaavan vaikutelman, en silti vakuuttunut peruskorjausvaihtoehdon paremmuudesta. Vaikka peruskorjausvaihtoehto on laskettu Kemin kertoman mukaan siten, että kaikki rakenteet purettaisiin, jäin maallikkona miettimään miten mikrobikasvustot, sädesienet ja kivi-/ betoniaines toimivat keskenään. Sitäpaitsi, mikäli jossain kohtaa oikaistaankin, eikä kaikkea katsota 'tarpeelliseksi' purkaa, kasvaa riski terveysongelmien suhteen edelleen.

Uudisrakennuksen puolesta puhuvat terveysnäkökulman lisäksi myös kouluverkon suunnitelmallinen kehittäminen sekä Viialan Keskustan koulun rakentamisajankohdasta muuttuneet pedagogiset käsitykset. Uusista tiloista olisi mahdollista muovata nykyajan vaatimuksia paremmin vastaavat ja pedagogisesti toimivammat. Kustannusarvio uudisrakentamisesta tulee kuitenkin tehdä todellisen tarpeen, ei nipistettyjen neliöiden mukaan.