EI Viialan Keskustan koulun peruskorjaukselle

Ville M

/ #9 Nykyrakennuksista

22.08.2013 12:04

Kannattaa ottaa huomioon myös se, että nykyiset rakennukset ovat käyttöiältään huomattavasti paljon lyhytikäisempiä kuin vanhat täyskivirakennukset johtuen kustannustason noususta (henkilökulut, materiaalit). Uusi rakennus tehtäisiin todennäköisesti niin halvalla, että se olisi homeessa viimeistään viiden vuoden päästä. Pahimmillaan uudisrakennusten homehtuminen alkaa jo rakennusvaiheessa, kun käytetään halvinta mahdollista työvoimaa, jota ei kiinnosta rakennuksen terveellisyys sekä halvimpia mahdollisia ratkaisuja ja materiaaleja. Toisinaan on tehty radikaaleja virheitä jo suunnitteluvaiheessakin.

Nykyinen koulu ei ole nähdäkseni ollut lähtökohtaisesti huonosti rakennettu, vaan siitä ei ole huolehdittu vuosien varrella asianmukaisesti (esimerkiksi kattoremontti ja salaojitus). Myös ala-arvoisesti toteutettu ilmastointiremontti on ollut omiaan pilaamaan koulua.

Jos vanhasta rakennuksesta puretaan pois kaikki eloperäinen ja tehokkailla kemikaaleilla putsataan jäljellejäävät kivirakenteet, niin lopputulos vastaa mikrobiologisesti uutta. Tähän päälle kun rakennetaan niin hyvää kuin nykytietämyksellä osataan, niin lopputulos on hyvä.

Jos kunnalla olisi varaa rakentaa uusi ja HYVÄ rakennus, niin silloin uuden rakentaminen olisi vaihtoehto, mutta realistisesti ajatellen hyvään tuskin on varaa.

Näistä syistä kallistun itse vanhan korjaamisen puolelle ja uskallan hyvin mielen laittaa lapseni korjattuun kouluun. Ja samoin voivat myös 2-3 tulevaa sukupolvea.

Leipävertaukseen viitaten: Jos sinulla on homeinen leipä jääkaapissa, niin heitätkö koko jääkaapin kaatopaikalle? Leivän pussi vertautuu rakennuksen pintamateriaaleihin jotka tietenkin hävitetään. Koko rakennus vastaa jääkaappia, joka on pelastettavissa.