Pikku-Heikiltä ja Pikku-Lorelta kaksimielisyydet pois!

Johanna Niskanen
Lapinlahti

/ #2

10.02.2008 22:30

Tuskinpa heitä on väkipakolla ohjelmaan raahattu, mutta onhan tässä nyt kysymyksessä aikuisten päättämästä kaksimielisestä käsikirjoituksesta, joka vaan ei sovi lapsen esittämäksi.

Miten oikeastaan voi perustella tätä asiaa lapsen tahdolla? Tiedän monta alle 15-vuotiasta, jotka tekisivät itselleen hyvinkin vahingollisia ratkaisuja, jos heidän vanhempansa eivät ohjaisi heidän päätöksiään ja heitä koskevia päätöksiä. Tiedän monta 10-vuotiasta, jotka ostaisivat perheen kaikilla rahoilla aina vaan ruokaa mäkkäristä, kaikki hienoimmat lelut, pelit ja DVD:t. Tiedän monta lasta, jotka eivät menisi nukkumaan, eivät kävisi koulua taikka söisivät pelkkiä karamelleja ja herkkuja.

Ei lasten voi antaa päättää kaikesta! Eikä lasten tekemät päätökset ole aina lapselle hyväksi.

Aina valitettavasti ei aikuistenkaan tekemät päätökset ja linjanvedot ole lapsille hyväksi. "Tämä aika" on käsite, johon hyvin monet vetoavat, "tämä maailma vaan nyt on tällainen", sanotaan. "Herätkää nykyaikaan", on minullekin tästä adressiasiasta sanottu... Mikä on se aika, joka pakottaa alistamaan lapset aikuisten pelinappuloiksi asioille, jotka lapsille eivät kuulu? Mikä on se maailma, jossa kukaan ei pidä lapsen puolta? Kenen täytyisikään nykyaikana herätä?