Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

/ #21 Re: Re: Re: Ihmettelevä

07.05.2011 15:11

#18: argumenttia kehiin - Re: Re: Ihmettelevä

Kysymyksessä oli tässä kohtaa omaan kokemukseeni perustuva näkemys. Eli ei väite vaan mielipide, jolla on vähäinen merkitys kokonaisuuden kannalta. Tärkeintä olisi tietysti saada kuulla asiakkaiden mielipiteet. Kokemukseni on tietysti rajallinen ja keskittyy lähinnä lastensuojelun puolelle. Tottakai sosiaalityöntekijöiden ammattitaito ja ihmisten kohtaamisen taidot ovat riippuvaisia persoonasta. Kokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet näkyvät työssä. Maisterin tutkinto ei estä mitään, mutta yliopistokoulutus ei ole niin ihmis- ja käytännönläheistä kuin ammattikorkeakoulu. Lisäksi sosiaalityöntekijöiden työtä vaikeuttaa tietysti nykyinen järjestelmä. Onhan äärimmäisen vaikea ymmärtää ihmisen elämän realiteetteja, jos häntä tapaa kerran parissa kuukaudessa tunnin. Realiteeteilla tarkoitan ihmisen elämää määrääviä asioita, kuten ongelmia ja niiden syitä. Jälleen korostan, ettei tarkoitus ole lopettaa yliopistokoulutusta vaan tuoda uutta näkemystä ja ammattitaitoa sosiaalityöhön.