Pikku-Heikiltä ja Pikku-Lorelta kaksimielisyydet pois!

Oippa Karski
Vantoo

/ #20

13.02.2008 23:49

Itse en ole ylisuojeleva vanhempi, vaan aika rento äitili (2-vuotiaan tyttäreni keksimä nimitys), mutta allekirjoitan silti adressin jokaisen sanan ja täysin. Syy sille, miksi niin moni äitili piti adressia niin tärkeänä - näin luulen ja uskon - oli se, että lapsi ei saa enää olla lapsi tässä nyky-Suomessa, tai siltä pahasti näyttää - ja Pikku-Loren ja Pikku-Heikin seksivitsailut tuota murrosta lapsen ja aikuisen roolien sekoittamisessa heijastelevat.

Varhaisnuoret siis ottavat nuoren roolin ja nuoret taas aikuisten rooliin (mm. seksi- ja kännäyskokeilut alkavat aika aikaisin, oikeastaan liian aikaisin jne. jne. ), mikä voi vahingoittaa lapsen kasvua monin tavoin. Ja aikuisen tehtävähän on suojella lasta.

Samppu rompun mielipiteistä näyttäisi välittyvän juurikin sellainen asenne, jota adressi on lähtenyt vastustamaan. Eli että lapset osaavat pitää huolen itsestään, ja olisivat itse asiassa täysin aikuisiin verrattavissa. Esimerkiksi tämä verbaalitulitus:
".... Toivottavasti Huuma-ohjelman tuottajat sekä Pikku-Lore ja Pikku-Heikki osaavat ja antavat itsellensä luvan nauraa tälle adressille ja siitä kehkeytyneelle keskustelulle, ettei kenenkään tarvitse pahoittaa mieltänsä täysin turhaan."
viittaisi ajattelutapaan, että alle 10-vuotiaalla olisi todella elämänkokemusta niin paljon, että hän voisi ikäänkuin ylhäältä päin sellaiselle n. 400-päiselle suht fiksujen aikusten joukolle nauraa. Näin ei ole asianlaita, mutta ymmärrän kyllä hyvin, miksi s.r. pitää adressia niin kovin hauskana. Hän ei nimittäin itse näytä ymmärtävän eroa lapsen ja aikuisen välillä ihan täysin.

..........

Ja niiden kaksimielisyyksien havaitsemiseen ei tarvita likaista mielikuvitusta. Niin selkesti ne on esitetty kuitenkin. Ohjelmaa katsomalla tämäkin selviää.
..............

Vielä mitä tulee "kukkahattutätiyteen", niin uskaltaisin melkein väittää, että läheskään kaikki adressin allekirjoittaneet eivät kyseistä ihmisryhmää edusta. Ylipäätään 1 mielipide ei vielä tee kenestäkään kukkahattutätiä/satanistia/hedonistia tai edes koiraihmistä. Ihan niin yksinkertainen paikka ei maailma ole.

Mutta jos "kukkahattutäti" tarkoittaakin välittävää ihmistä, niin silloinhan se on jopa arvonimi! Tosin kukkahattutätien lapsia ei tarvitse sääliä, vaan sääli kannattaa säästää niille lapsille, joista ei todella välitetä. Heitä on maailma pullollansa.