Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Tiedot säilyvät ikuisesti

/ #170 Arkaluontoisten sairauksien hoito vaikeutuu

22.10.2013 14:25

Jotkut ihmiset käyvät "salaa" hoidattamassa mielenterveysongelmiaan yksityisellä psykiatrilla. Jatkossa nämä sähköiset psyykenlääkereseptit ovat kaikkien potilasta hoitavien lääkäreiden tiedossa, kuten esimerkiksi työpaikkalääkäreiden. Eli jatkossa tällaisten ihmisten kannattaa ehdottomasti kieltäytyä esimerkiksi psykiatrin määräämistä masennus- tai neuroleptilääkehoidoista. Tällaiset lääkkeet voivat vaikuttaa negatiivisesti myös julkisella puolella annettaviin hoitoihin. Pari viikkoa sitten tuli ruotsin television ohjelma, jossa tiettyjä potilasryhmiä (alkoholi, skitsofrenia, dementia) syrjittiin siten, että heitä ei huolittu (Ruotsissa)sydänvalvontaosastolle akuuttien sydänvaivojen takia. Sydänvalvontaosaston lääkäri sanoi ohjelmassa suoraan, että eräskin potilas olisi otettu välittömästi hoitoon sydänvalvontaosastolle, jos hän ei olisi sairastanut skitsofreniaa.

Itse en tarvitse mielialalääkkeitä mutta miettisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin ottaisin vastaan sähköisen psyykenlääkereseptin, jonka tiedot ovat luettavissa vielä 30 vuoden kuluttua.