Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Vieras

/ #175

22.10.2013 19:07

Lääkärilapsiperheen arkea: äitiyslomaa viettävä lääkäriäiti diagnosoi kuopuksellaan silmätulehduksen, esikoisellaan märkäruven ja itsellään virtsatietulehduksen, kirjoittaa paperireseptit tai soittaa kesämökkikunnan apteekkiin ja hoitaa koko porukan sujuvasti mökillä. Uuden uljaan e-uudistuksen jälkeen äiti tekee edelleen itse diagnoosit, mutta joutuu itsekin sairaana jonottamaan väsyneiden ja tartuttavien lastensa kanssa toisen lääkärin vastaanotolle naapurikunnan tk:ssa ja maksamaan tästä palvelusta (e-resepteistä). Ja kaikki tämä vain siksi että toimikortti unohtui toiseen käsilaukkuun tai että mökkinetti ei taas tänään toiminutkaan tai että aurinkopaneelin energia ei riittänyt enää e-reseptin tarpeisiin. Ja kuitenkin äiti oli yrittänyt varautua tilanteeseen hankkimalla sekä kotiin, mökille että mummolaan tarvittavat atk-välineet ja yhteydet.
Vastaavia ongelmia voi kokea eläkkeellä, sairauslomalla, perustutkimuslabrassa tai muuten vaan omilla teillään kuljeksiva lääkäri. Toimikortti ei kai vielä kuitenkaan mahdu älypuhelimeen ja sormenjälkitunnistus kortin sijasta taitaa olla terveydenhuollon tietojärjestelmiin liian vaikeaa tekniikkaa.