Nokian Kankaantaan päiväkodin sisäilmaongelma

Petri Rautiainen

/ #10 Rapistuneet koulurakennukset on hoidettava kuntoon

04.11.2013 15:22

Maassamme on kymmeniä koulurakennuksia, lastentarhoja ja päiväkoteja, jotka ovat rapistuneet tai ovat rapistumassa käyttökelvottomaan kuntoon, koska niissä ei ole tehty säännöllisin väliajoin kuntokartoitusta.

Maassamme on niin homekouluja kuin kosteusvahingoista kärsineitä koulurakennuksia, joista on tullut vesi rapististusneesta katto- ja seinärakenteesta läpi. Kun kosteus pääsee rakennuksen eriteisiin, alkaa sinne kerääntyä hometta ja vähitellen home leviää rakennukseen sisälle. Hometta ei välttämättä näe, mutta sen tuntee erilaisina hengityselinoireina kuten esim. nenän tukkoisuutena ja yskimisenä. Myös erilaiset ihoallergiat kuten ihon kutina, punotus, veden valuminen silmistä ja silmien kirvely saattavat olla oire ympäristössä olevasta homeongelmasta. Yleensä oire helpottaa, kun pääsee pois kyseisestä ympäristöstä.

Viranomaiset eivät voi vedota remontin kalliiseen hintaan, koska kyseessä on terveydellinen ongelma. Hekö vastaavat päiväkodin henkilökunnan ja lasten terveydestä, terveydenhoitokuluista ja hoitajien menettämistä sairaslomien palkoista?