Kansanliike lankaverkon puolesta

/ #3 Sätilystä on tietoa

06.03.2008 17:25

Virallista tietoa säteilystä

Kirjoittelen silloin tällöin kännykkäsäteilyn vaaroista eri lehtiin. Ilahdun aina, kun joku kommentoi kirjoituksiani. Usein puhumme kuitenkin eri asioista: Luonnon taustasäteilyä eikä auringonsäteilyä pidä sekoittaa ihmisen tuottamaan mikroaaltosäteilyyn. Mutta hyvä, että säteilystä puhutaan, ja täten fysiikan ja biologian opettajat saavat selittää näitä asioita koulussa.

Jokainen uutisia seurannut on kuullut Suomen Säteilyturvakeskuksen todenneen, että kännykkäsäteily vaikuttaa ihmisen soluihin. Kenenkään ei tarvitse enään uskoa markkinamiesten väitteisiin siitä, ettei tietoa olisi. Tietoa mikroaaltosäteilyn haitoista on toki ollut saatavilla jo kauan, mutta nyt tietoa tulee myös Suomen tiedotusvälineistä, ja sitä kannattaa kuunnella.

Langaton tekniikka on hyvää vain sille, joka kerää sen myymisestä rahat. Ihmiselle langaton tekniikka on haitallista, ja tiedonsiirron kannalta vika-altista. Tulevaisuuden tiedonsiirto perustuukin onneksi turvalliseen valokaapeliin.

Kännykkääkin pahempi säteilylähde on langaton laajakaista. Saksan hallitus kehoittaa välttämään kaikkea langatonta tekniikkaa ja käyttämään lankaa aina, kun se on mahdollista. Saksan hallituksen suositus perustuu sikäläisen Säteilyturvakeskuksen ohjeisiin, jotka kehottavat välttämään Bluetooth- ja WLAN-sovelluksia.

Myös Ruotsin Säteilyturvakeskus on julkaissut vihkosen, jossa kerrotaan miten henkilökohtaista säteilykuormitusta voi vähentää. Pienille lapsille ei kännykän käyttöä suositella ollenkaan. Lankapuhelin on turvallinen.

Jokainen voi itse valita uskooko eri maiden puolueettomien Säteilyturvakeskusten tieteellisiin tutkimuksiin vaiko räikeisiin mainoksiin: "Osta tai vuokraa meiltä kiva laite, maksat siitä seuraavat 24 kk!" Sopimuksesta ei pääse irti. Ellei kuluttaja välitä rahoistaan, niin kannattaisi välittää edes lastensa terveydestä ja kuunnella varoituksia. Saksan hallituksen ohjetta on kuitenkin aika helppo noudattaa: "Vältä langatonta tekniikaa ja käytä lankaa aina kun se on mahdollista."

www.stuk.fi
www.ssi.se