LOIMAAN ALUESAIRAALAN PUOLESTA

Suikko

/ #25 LAS

09.11.2013 17:58

Samaan aikaan ympäri Suomen touhutaan ambulanssien valmiusaikojen pienentämistä. Mitä se hyödyttää jos ei ole paikkoja johon viedä?

Lainaus:

Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut ohjeen ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen laatimiseksi sairaanhoitopiireille, siinä todetaan:” Kriittisen potilasryhmän muodostavat elottomat potilaat, joiden kohdalla selviytymisen mahdollisuuksia ei käytännössä ole, mikäli potilaan tavoittamisviive ylittää 10 minuuttia ilman maallikkoelvytystä. Hengitystie-este, runsas verenvuoto tai muu vastaava välittömästi henkeä uhkaava tilanne on kiireellisyydeltään rinnastettavissa sydänpysähdykseen. Myös uhkaavan sydän- ja aivoinfarktin hoidossa on kuvattu selkeät aikarajat, jotka tulee ottaa huomioon tavoittamisviiveiden määrittelyssä. 15 minuutin aikaraja perustuu tutkimuksiin, joissa on selvitetty eräiden hoitojen aloittamisviiveiden vaikutuksia hoitotuloksiin. Esimerkiksi sydän- ja aivoinfarktin liuotushoidossa 15 minuutin lisäviiveellä on tilastollisesti merkitsevä vaikutus hoidon lopputulokseen. Samansuuntaista näyttöä on myös sydäninfarktin pallolaajennushoidosta."