Maahanmuuttajien tuet

VIISAITA AJATUKSIA

/ #1910 MIETTIKÄÄ NE JOTKA KYKENEVÄT

26.11.2013 22:03

Maahanmuuttaja ei kotoudu Suomeen pysymällä kotona
työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riön (TEM) kes­ki­viik­ko­na jul­kis­ta­mas­ta ko­koo­ma­ra­por­tis­ta, jo­ka kar­toit­taa maa­han­muut­ta­jien ko­tou­tu­mis­ta (HS 24. 10.).

Työ­mi­nis­te­ri Lau­ri Iha­lai­sen (sd) mie­les­tä Suo­mel­la on vie­lä mah­dol­li­suus hoi­taa maa­han­muut­to­ky­sy­mys fik­sus­ti. Tie­toa on­gel­mis­ta al­kaa ol­la, jo­ten voi­ma­va­rat tu­lee kes­kit­tää nii­den hoi­ta­mi­seen. Näin ko­tout­ta­mi­nen no­peu­tuu.

Iha­lai­nen nos­ti kes­ki­viik­ko­na esiin su­vait­se­vuu­den tär­key­den. Vas­tuu su­vait­se­vas­ta il­ma­pii­ris­tä on kai­kil­la, ei­kä ra­sis­mia pi­dä sal­lia. Tä­mä on en­si­si­jai­nen ta­voi­te. Nyt eten­kin Eu­roo­pan unio­nin ja mui­den län­si­mai­den ul­ko­puo­lel­ta tu­le­vat ko­ke­vat syr­jin­tää.

Li­säk­si voi­ma­va­ro­ja tu­li­si suun­na­ta nuor­ten se­kä ko­tiin jää­nei­den nais­ten ko­tout­ta­mi­seen. Kou­lu­tuk­seen pääs­tes­sään maa­han­muut­ta­jat ovat TEM:n mu­kaan kan­ta­väes­töä mo­ti­voi­tu­neem­pia vie­mään opin­not lop­puun.

Nel­jäs ta­voi­te on ter­veen jär­jen tuo­mi­nen maa­han­muut­ta­jien ko­tout­ta­mi­seen ja työl­lis­tä­mi­seen. Ku­ten Iha­lai­nen huo­maut­ti, kai­kis­sa töis­sä ei ole tar­vet­ta vaa­tia täy­del­lis­tä suo­men kie­len tai­toa.

Suo­mi tar­vit­see maa­han­muut­ta­jia. On kaik­kien etu, et­tä tu­li­jat saa­daan töi­hin ja yh­teis­kun­nan täy­si­val­tai­sik­si jä­se­nik­si.

Yllä ote lehtiartikkelista.