Assembly-tapahtuma kiellettävä

Kalle Laukkanen

/ #101

16.03.2008 05:56

Valtiolle yksi keskeisimpiä linjanvetokysymyksiä on se, miten paljon ihmisille annetaan omaa vastuuta. Tästä asiasta on kysymys tässä adressissa. Olen pohdiskellut tätä ennenkin adressit.comissa, mutta kerrataan vielä.

Valtiolla on oltava selkeä linjauma, miten paljon ihmisille annetaan omaa vastuuta. Tehdään nyt oletus, että Assemblyllä on lievää negatiivista vaikutusta nuoriin (sanotaan nyt vaikka että heidän kuntonsa huononee, muiden argumenttien negatiivisuus vaikuttaa aika vahvasti mielipiteiltä). Valtio voi sitten kieltää Assemblyt, jolloin valtio olettaa, että ihmiset eivät itse osaa tehdä tätä päätöstä, ja valtion on tehtävä se. Tällaistahan valtio harjoittaa aika paljon (esimerkiksi huumeiden suhteen), on vain päätettävä mihin raja vedetään. Itse en oikeastaan ota kantaa itsessään siihen, koska se vaatisi tarkempaa pohdiskelua ihmisten älykkyydestä.

Assemblyt tosiaan voivat aiheuttaa joitakin lieve-ilmiöitä. Ehkä. Valitettavasti adressin tekijä ei ole oikeastaan esittänyt yhtään mitään faktatietoa tämän eteen (joku toinen taisi linkittää jotain useita vuosia vanhoja kuvia jonkinlaisesta underground-scenestä mutta niitä en tarkistanut). Adressin tekijä on monta kertaa väittänyt että vasta-argumentoijat ovat kiihkonhöyryissä raivoavia Assembly-fanaatikkoja (ei ole suora lainaus) jotka Muinaisten Assembly-gurujen huijaamina puolustavat tapahtumaa henkeen ja vereen. Assemblyn puolustajia on syytetty ad hominumista ("hyökkäys henkilöä kohtaan", latinankielinen nimi saattoi mennä väärin), mutta väittäisin että kyllä tuollainen olalla kohauttaminen menee samaan osastoon. Ja jos ruvetaan argumenttivirheiden nimiä heittelemään, niin olkinukke sopii tilanteeseen hyvin. Assemblyillä on varmasti CS-pelaajia jotka virittävät konettaan minkä kerkeävät. Mutta on myös pelaajia jotka pyrkivät taas minimalismiin. Ja on anarkisteja ja on kommunisteja ja varmasti niitä kapitalistejakin... itse luokittelisin itseni vasemmistolaiseksi semi-anarkistiksi. Haukkukaa jos näette tarpeelliseksi.

Omasta mielestäni Assemblyillä esitettävät videot, kuvat, musiikki ja pelit... ovat taidetta. Sitä on paha määritellä mikä on taidetta. Todistettavasti pisuaaria on pidetty taide-esineenä. Entä vesivärein maalattu teos jonka ainoa teknologia-sidonnaisuus on se että se esitetään valkokankaalle heijastettuna videotykillä? Teknologista roskaa. Mielestäni (olen varmasti väärässä, koska aivoni ovat palaneet Assembly-käynneistä) se, mikä on taidetta, on mielipide. En heti rupeaisi säätämään lakeja mielipiteitä vastaan. Toisaalta, se on vain mielipiteeni, jota vastaan varmaan pitäisi säätää laki.

Assemblyt painottavat teknologia-kulttuuria. Miten tämä on paha asia? Tämä toki voi johtaa joidenkin nuorten syrjäytymiseen. Toisaalta, tämä aiheuttaa myös sen, että suuri osa nuorista sukupolvista osaa käyttää teknologiaa, jota maailma tulee käyttämään erittäin laajasti. Teknologia-tuntemuksella saa työpaikkoja. Ja luultavasti useimmilla Assemblyillä käyneillä on sosiaalinen elämä (minulla? Tapaan kavereitani silloin tällöin. Tämä on varmaan huono juttu, oikea sosiaalinen nuori kävisi vähintään kerran viikossa baarissa vetämässä perseet ja sammumassa).

Vielä tuosta teknologian vaikutuksesta: En ollut nuorena kovin sosiaalinen, mutta en voi oikein syyttää tietokonetta siitä. Tapasin kyllä niitä kavereita usein mitä minulla oli, mutta uusien kaverisuhteiden muodostus on aina ollut hankalaa; minulle on diagnosoitu jonkinasteinen kehityshäiriökin (joka on luultavasti Pahojen Tietokoneiden aiheuttama).

Loppulauseena: Tietotekniikka voi aiheuttaa kyllä ihmisten passivoitumista, mutta sillä on hyviäkin puolia. Ja en kauheasti pidä siitä että valtio päättää mitä ihmiset saavat ja mitä eivät saa tehdä. Tietenkin joitakin rajoja tulee asettaa, mutta mielestäni Assemblyt ovat suhteellisen harmiton tapahtuma (vaikka näin tietysti Muinaiset Assembly-gurut juuri haluavat minun uskovan ja oikeasti toimin vain rahanlähteenä näille ulosteenheittelijöille, koska olen hypnotisoitunut teknologia-mukataiteesta ja musiikista joka on teknologia-paskaa siksi koska sitä soitetaan assemblyilla (siellä on oikeita bändejä soittamassa joilla ei ole oikein mitään teknologia-yhteyttä)).

Heh, anteeksi jos nyt laitoin sanoja adressin aloittajan suuhun mutta oma kuvani noista kommenteista oli tuollainen, hiukan kärjistettynä.

(Muuten, jos henkilö tarkoituksella etsii netistä tietoa jotain asiaa vastaan, voidaan arvata, että henkilöllä on jotain periaatteellista asiaa vastaan, koska vastustus ei ole syntynyt tiedon löytymisestä vaan tiedon löytyminen vastustamisesta)