Tampereen Rantaväylän tunneli ei ole yhteisen edun mukainen ratkaisu

Kyösti Suova

/ #5 Vähän historiaa

07.04.2008 22:19

Vuonna 2000 oli ensimmäinen tilaisuus jossa olin mukana nimeltään Tampella-foorumi. Paikalla oli ainakin kaupunkia edustamassa projektipäälikkö Leena Jääskeläinen, kaavoitusjohtaja Jyrki Laiho ja apulaiskaupunginjohtaja Esa Kotilahti muistaakseni paikalla oli myös Esa Rannikko.Aluksi esiteltiin erilaisia vaihtoehtoja miten Paasikiven/Kekkosentien liikenne saadaan paremmin sujumaan. Kaikki muut suunnitelmat ohitettiin kevyesti vain niistä mainiten mutta tunnelivaihtoehto oli oikeastaan esittelijöiden mielestä ainoa järkevä vaihtoehto. Kysyin silloi esitteliöiltä miten on mahdollista että he ovat jo sopineet että tunneli on ainoa oikea ratkaisu. Vastauksesta selvisi että tunnelivaihtoehdolla saataisiin rakentajalle lisää rakennusmaata kun tie poistettaisiin ja vietäisiin tunneliin. Liikenteen sujumisesta parantamalla Kekkosen/Paasikiventietä ei keskusteltu oikeastaan ollenkaan. Nythän kahdeksan vuotta myöhemmin on taas alettu ajamaan voimakkaasti tien painamista tunneliin.
Koska aikaa on kulunut kohtalaisen paljon ajattelin löytäväni AAMULEHDEN arkistosta jonkun kirjoituksen kyseisestä tapahtumasta. Arkistoon pääsee lehden nettisivustosta ja sivuja voi selailla noin 3,5 eurolla vuorokauden. Sivuja löytyy paljon joissa käsitellään kyseistä tunneli asiaa. Yllätyksekseni en löytänyt mitään kirjoitusta Tampellan-foorumista, en löytänyt myöskään sivua
www.tampere.fi/tiedotus/tampella/index.htm.sivulla piti olla kuvia eri vaihtoehdoista. Herää kysymys onko kyseiset sivut mahdollisesti poistettu vai enkö vain löytänyt niitä?