Maahanmuuttajien tuet

KÄYRÄTORVI

/ #2224 MURHENÄYTELMÄ, JOKA VAIN UNOHTUI SUOMALAISILTA

01.01.2014 11:51

Eritoten Halla-ahon kryptalle ja Hommaforumin tosi uskovaisille.

Kannattaa miettiä alla olevaa kolumnia, jos kykenee.

Murhenäytelmä, joka vain unohtui suomalaisilta

Matti KalliokoskiHS

Mi­tä tu­lee mie­leen ka­len­te­rin uu­des­ta vuo­si­lu­vus­ta 2014? Mo­nil­le eh­kä tal­vi­olym­pia­lai­set ja MM-jal­ka­pal­lo, toi­sil­le myös eu­ro­vaa­lit.

En­tä his­to­ria? Mi­tä ta­sa­vuo­sia pian muis­tel­laan? Jat­ko­so­dan päät­ty­mi­sen 70-vuo­tis­päi­vä ja tal­vi­so­dan al­ka­mi­sen 75-vuo­tis­päi­vä tus­kin jää­vät huo­miot­ta.

Oli­si­ko jos­tain sa­ta vuot­ta? Suo­mi muis­te­lee To­ve Jans­so­nin syn­ty­mää, muu Eu­roop­pa maail­man­so­dan syt­ty­mis­tä.

En­sim­mäi­nen maail­man­so­ta on suo­ma­lai­sil­le ny­kyään mel­ko etäi­nen ta­pah­tu­ma. Olem­me on­nis­tu­neet luo­maan vai­ku­tel­man, et­tä Suo­men it­se­näis­ty­mi­nen ja si­tä seu­ran­nut ko­ti­mai­nen so­ta oli­vat jol­lain ih­meen ta­val­la muus­ta Eu­roo­pas­ta ir­ral­li­sia ta­pah­tu­mia.

En­sim­mäi­nen maail­man­so­ta kaa­toi kol­me kei­sa­ri­kun­taa ja yh­den sult­taa­ni­kun­nan. So­ta ta­soit­ti tie­tä kom­mu­nis­mil­le, fa­sis­mil­le ja nat­seil­le se­kä kyl­vi toi­sen maail­man­so­dan sie­me­net. Myl­ler­ryk­sis­sä syn­tyi kym­men­kun­ta uut­ta val­tio­ta, jois­ta mo­net ko­ki­vat si­säl­lis­so­dan. Suo­mi poik­ke­si useim­mis­ta vain sii­nä, et­tä maa pys­tyi säi­lyt­tä­mään kan­san­val­tai­sen jär­jes­tel­män­sä ko­ko so­tien vä­li­sen ajan.

So­dan tu­hot ei­vät päät­ty­neet tais­te­lu­jen tauot­tua syk­syl­lä 1918 vaan jat­kui­vat kes­ki­tys­lei­reil­lä ja gu­la­geis­sa. Kau­hut lei­ma­si­vat ko­ko vuo­si­sa­taa.

Maail­man­so­das­ta al­koi ajan­jak­so, jo­ka oli Eu­roo­pas­sa lä­hes pelk­kää epäon­nis­tu­mis­ta. Ta­lous oli ol­lut kan­sain­vä­lis­tä mut­ta po­li­tiik­ka kan­sal­lis­ta ja lo­pul­ta kiih­ko­kan­sal­lis­ta. Kes­ti vuo­si­kym­me­niä ym­mär­tää, et­tä si­sään­päin kään­ty­mi­nen on vaa­ral­lis­ta ja kier­re voi­daan kat­kais­ta vain rau­han­omai­sel­la yh­teis­työl­lä.

Suo­ma­lai­nen tul­kin­ta on toi­nen. Vuo­si 1917 oli uu­si al­ku. Vie­raan apuun ei pi­dä luot­taa. Tur­va löy­tyy vain si­säi­ses­tä yh­te­näi­syy­des­tä.

Sen­suu­ris­ta huo­li­mat­ta ai­ka­lai­set seu­ra­si­vat Suo­mes­sa en­sim­mäis­tä maail­man­so­taa her­keä­mät­tä ja kau­his­tu­nei­na. So­taa pi­det­tiin jär­jet­tö­mä­nä. Mo­ni pet­tyi kat­ke­ras­ti, kun yh­den maan asuk­kaat toi­sen­sa jäl­keen rien­si­vät in­nol­la tais­te­luun pap­pien­sa kan­nus­ta­mi­na.

His­to­rian myö­hem­mät vai­heet siir­si­vät maail­man­pa­lon poh­ti­mi­sen syr­jään, kun aja­tuk­set kes­kit­tyi­vät Suo­men kan­san eril­li­siin ja eri­tyi­siin koh­ta­loi­hin.

Jos suo­ma­lai­sil­ta ky­syt­täi­siin ny­kyi­sin, mi­tä me opim­me en­sim­mäi­ses­tä maail­man­so­das­ta, ky­sy­mys­tä pi­det­täi­siin hiu­kan kum­mal­li­se­na.

Mat­ti Kal­lio­kos­ki matti.kalliokoski@hs.fi
Twit­ter: mat­ti­kal­lio­kosk
Kir­joit­ta­ja on HS:n pää­kir­joi­tus­toi­mi­tuk­sen esi­mies.