Ilotulitteet pitäisi kieltää yksityishenkilöiltä


Vieras

/ #16

06.01.2014 09:25

Paljon on kommentoitu vahinkoa lemmikkieläimille, mikä on totta. Harva muistaa metsäneläimet. Lemmikkieläimet on mahdollista totuttaa jossakin määrin paukkeeseen, meluun sekä äkillisiin räjähdyksiin. Silti kokemus on stressaava, pelottava ja täysin turha. Eläimet kuulevat ja näkevät huomattavasti paremmin kuin me itse. Myös ihmiset, etenkin lapset, saattavat hyvin pelätä kovaa melua ja pauketta - lukuisista vahingoista, tapaturmista ja vahingoista puhumattakaan. Mutta ei hätää, yhteiskunta maksaa ja korjaa tyhmyyden jäljet! Älä vain käytä niitä suojalaseja.

Metsäneläimiä harva kai kouluttaa. Luulen jokaisen uuden vuoden olevan metsäneläimille sotatilaa muistuttava, pelottava ja stressaava kokemus ja itsessään täysin turha. Lisäksi kerran vuodessa parhaimmillaan viikon ajan roskaaminen, muovin ja kemikaalien ampuminen ja niiden keräämättömyys (kuinka moni käy keräämässä ilotulittejätteet luonnosta pois ampumisen jälkeen, käsi pystyyn!) aivan hyväksyttyä ja luvallista. Etenkin maaseudulla uusi vuosi kestää parhaimmillaan viikon, joskus se näyttää olevan kesälläkin. Mutta kukapa sitä valvoisi, maalla on muutenkin hyvin erilainen oikeuskäsitys kuin kaupungeissa. 

Ilotulitteita - Minkä vuoksi? Nautinnon, perinteen, tavan ja tottumuksen? Olen vahvasti sitä mieltä, että kaupungin ilotulitus korkeintaan riittää ja vieläpä siten, että sen jälkeen ilotulitejätteet on velvollisuus kerätä pois luonnosta, jonne ne eivät kuulu. Mieluiten henkilökohtaisesti korvaisin perinteen jollakin toisella, esimerkiksi visuaalisesti näyttävillä erilaisilla valoteoksilla, esitystaiteella jne. Voisiko uusi vuosi olla taiteen hetki - eri taiteilijat ja alat järjestäisivät jokaisessa kaupungissa yhdessä uudelle vuodelle yhteisesityksen, joka mahdollisesti jopa televisioitaisiin?

Seuraavan kerran kun olet ostamassa ilotulitteita, mieti hetki miksi sen teet ja mitä se aiheuttaa. Onko nautinnnon hinta toisen kärsimys ja pelko, vaikka se olisikin "vain" eläin?