suomi ainoaksi kansankieleksi

Jyväskylä

/ #21 sukukansoista ja sukukielistä

05.05.2008 17:48

Yksi asia, mikä kielikesteluissa usein - tässäkin - sekoitetaan, on sukulaiskansat ja sukulaiskielet(sekä kulttuurinen sukulaisuus). Saame on suomen läheinen sukukieli, ruotsi ei, mutta geneettisesti suomalaiset ja ruotsalaiset läheisiä "sukukansoja", ja saamelaiset lienevät yksi geneettisesti Euroopan näihin asti omimmillaan säilyneitä kansoja, vaikka mitään selvää rajaa suomalaisiin ei olekaan. Pohjois-Euroopankin kansat ovat sekaantuneet monta kertaa ja perusteellisesti toisiinsa. Monissa asioissa ruotsin kieli on kuitenkin vaikuttanut suomeen suuresti, samoinkuin vanhat germaaniset, slaavilaiset ja balttilaiset kielet. Kansojen geneettisestä sukulaisuudesta onkin järkevää puhua vain arkeologisessa viitekehyksessä, kun tutkitaan kansojen siirtymisiä ja paikallaanpysymisiä joidenkin geneettisten piirteiden avulla.

Romanit ovat peräisin Intiasta, ja Euroopan romanikielet ovat Euroopan ainoat ns. arjalaiset kielet, esimerkiksi maailman vanhimmat kieliopit ovat arjalaisesta sanskritista. Romanikieli on saanut voimakkaasti vaikutteita muista kielistä, Suomen romanikieli kreikasta ja sittemmin ruotsista ja sen edeltäjistä sekä viimeksi suomesta. Mitään arjalaista rotua tai kulttuuria ei ole olemassa.

Ruotsalaiset (ja ennen heitä germaanit, baltit ja slaavit) ovat tulleet Suomeen pitkän ajan kuluessa lähinnä rannikoille ja vähitellen sulautuneet suomenkielisiin, mikä prosessi on edelleen käynnissä. Toisaalta Ruotsissa suomalaiset vähitellen sulautuvat ruotsinkielisiin. Valloitukset ja ristiretket ovat enemmän legendaa kuin tositapahtumia, kauppiaat ovat kulkeneet ja maanviljelijät ovat levinneet vesiteitä pitkin ja tuoneet Suomeen - tai ehkä paremmin yhä pohjoisemmaksi - mm.maanviljelyskulttuuria ja teknologiaa.