suomi ainoaksi kansankieleksi

Loppi

/ #26 Työpaikoista

07.05.2008 13:03

On se hirmuisen jännä miten on vaikeampi saada töitä jos ei puhu ruotsia. Lisäksi kuin täällä perämetsässä ei paljoa ruotsia puhuta. Mutta silti, edes siivoamaan tai kaupan kassalle et pääse ellet puhu sujuvaa ruotsia. Siltä varalta että tänne sattuu joku joka ei osaa puhua suomea tai englantia.

Suomessa asuu hirvittävästi eri maalaisia ihmisiä, silti ruotsi on ainut kieli mitä on pakko opiskella suomen lisäksi.

Minä kannatan sitä että ruotsia olisi mahdollisuus opiskella kaikissa kouluissa, mutta se ei olisi pakollista. Ne jotka sitä tahtovat opiskella niin annetaan heille siihen mahdollisuus, mutta ei pakoteta muita seuraamaan perässä.

Sitten se osio joka joitakin voi suututtaa. Mielestäni minun ei tarvitse opiskella kuin oma kieleni ja englanti. Ja jos niillä ei perkule soikoon pärjää niin sitten on pärjäämättä. Ei meitä pakoteta opiskelemaan venäjääkään ja minä tunnen paljon enemmän venäläisiä kuin ruotsalaisia. Minä tekisin venäjänkielellä paljon enemmän.