Y-juna Karjaalle ja Inkooseen säilytettävä

Silja Rantanen-Niiranen

/ #36 Pelastetaan Y-juna

28.01.2014 06:20

Olen aloittamassa helmikuussa työn Espoossa ja Y-junalla on tarkoitus kulkea. En omista ajokorttia joten käytän julkista liikennettä erittäin aktiivisesti. Juna on minulle se jolla haluan jatkossakin kulkea. Julkisuudessa on ollut esillä että Inkoosta on hyvät bussiyhteydet Helsinkiin ja Karjaan suuntaa. Olen asiasta vahvasti eri mieltä. Ympäri vuoden kulkevia linja-autovuoroja Helsinkiin ja takaisin kulkee 4 ja 5 kpl ja Karjaan suuntaan 5 ja 6 vuoroa. Ja näistä vähäisistä vuoroista viimeinen Helsingistä lähtee jo ennen klo 19. Loput vuorot ovat sellaisia jotka ajavat vain kouluvuoden aikana tai vain koulupäivinä, siinä jää muutama kuukausi ilman näitä yhteyksiä jolloin työmatkalaiset joutuvat hankaluuksiin. Ja olen samaa mieltä siinä että julkista liikennettä pitää kehittää eikä näin viedä niitä vähäisiäkin pois. Kaikilla ei todellakaan ole varaa hankkia ajokorttia ja autoa. Tulee mieleen että halutaanko meidän maalaisten pysyvän vain kotonaan eikä liikkuvan "periferian" ulkopuolella.