Pro Porvoon pienkeittiöt

Kyläkoululaisen äiti

/ #33 Tasapuolista kritiikkiä kiitos

13.02.2014 07:10

Olen pienkeittiöiden puolesta useasta em syystä mutta en silti allekirjoita adressia. Syystä että ei mielestäni myöskään Södertäljen malli ole tavoiteltava vaihtoehto, riittää että ruoka on maistuvaa kotiruokaa pienkeittiöstä - ei tarvitse olla lempiruokia syntymäpäivinä eikä useampaa vaihtoehtoa tarjolla. Olin kuuntelemassa keskustelutilaisuudessa Lypassa, adressi on aika puolueellisesti kirjoitettu pienkeittiöiden puolesta - ei tule ilmi se että Porvoon kaupunki tälläkin hetkellä valmistaa perunamuusin perunasta eikä jauheesta eikä se, että käytetään kokolihaa eikä jalosteita. Ei myöskään tule esiin kuin täällä mielipidepalstalla se, miten paljon kalliimpaa on remontoida pienkeittiöt vastaamaan nykyisiä turvallisuus- ja dieettimääräyksiä eikä se, kuinka paljon hankalampaa on paikata sairaslomia tms. pienkeittiöissä. Jos haluamme pienkeittiöt, olemmeko valmiita maksamaan lisää veroja? Mikä myöskään estää käyttämästä lähituotteita suurkeittiössä? Mutta kuten alussa totesin, olen pienkeittiöiden puolesta mutta ymmärrän myös päättäjiä joilla on vaikea vastuu taloudellisista päätöksistä ja faktat tiedossa - ei päätöksiä voi tehdä vain tunnetasolla. Keskustelutilaisuudessa myös väläytettiin myös sitä, että jos Porvoon ruokapalvelu ei pääse hinnoissaan asiakkaansa Porvoon kaupungin tasolle, joku suurketju esim. Amica tms vaikkapa Vantaalta kyllä pääsee. Siinähän sitten ihmetellään kun kaupungin ruokapalvelutyöntekijät on kokonaan työttömänä ja ruoka kuljetetaan entistä kauempaa kun rahat ei riitä. Toki itsekin toivoisin että kouluilla olisi tutut keittäjät jotka osaisivat valmistaa oikean määrän hyvää ruokaa ja hävikkiä taikka kuljetuskustannuksia ei syntyisi (tosin joka kouluun tulisi tavarantoimitukset erikseen). Ilomielin allekirjoittaisin jos faktat olisivat esitellyt toisin ja kuten alussa totesin, riittäisi tavallinen maistuva ruoka ilman hienouksia - ei ihan tuohon Södertäljen malliin tarvitsisi pyrkiä. Nykypäivän lapsilla on myös käytössään enemmän rahaa kuin ennen, helppo se on mennä Heseen tai kebabille vaikka koulussa olisi mitä tarjolla. Tämä asia on taas vanhempien peiliinkatsomisen paikka - esimerkki lähtee kotoa, samoin kuin se miten kouluruoasta puhutaan.