Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Petri Rautiainen

/ #294 Työnteon tekeminen, kun lääkkeet ovat loppu

14.02.2014 19:45

Sairastan epilepsiaa, itsellä on kolmea laatua eri lääkettä, menin apteekkiin sähköiseltä reseptiltä hakemaan lääkkeitä lisää ja sieltä ilmoitettiin, että resepti on tyhjä. Sen seuranta on vaikeaa, paljonko on jäljellä ja koska saa uutta. Apteekista laitettiin lähete Kelalle, että resepti on tyhjä ja uusiminen maksoi 2€. Kännykkään tuli tekstiviesti, kun resepti oli uusittu.

Sain uusia lääkkeitä viisi päivää uusimispyynnön jälkeen. Työkseni jaan ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia kaksi kertaa viikossa, jotka pitää ennen jakamista lajitella. Mainokset tulevat tiistaina ja lehdet keskiviikkona jolloin ne pitää jakaa. Tekstiviesti puhelimeen tuli tiistai iltana klo 17 paikkeilla, jolloin oli mainoksia paljon lajiteltavana. Ei ehtinyt lähteä hakemaan lääkkeitä. Keskiviikko aamuna lehdet odottivat jo lajittelua mainosten kanssa, kun olin saanut aamukahvini juotua. Lääkkeitä ei ollut, mistä ottaa.

Kun mainokset ja lehdet oli tungettu sisäkkäin, niitä piti lähteä polkupyörällä jakamaan. Satulalaukku pyörän takatarakalle ja menoksi. Edessä oli noin 700 taloutta, jotka vartoivat lehtiä. Alkupäässä oli omakotitaloaluetta, jossa muistan vielä ajatuksen toimineen. Kun tuli vastaan kerrostaloalue, menetin tajuntani, koska oli ollut noin 4 vrk ilman lääkkeitä ja lääkepitoisuudet olivat nollassa tai lähellä sitä. Itsellä ei ole tietoa, kauanko kohtaus kesti ja mihin asti ehdin jakaa.

Ilmeni myöhemmin, että ilman lehteä ja mainoksia jäi noin 280 kotitaloutta. Jakelupäivystykseen oli soittanut toisi vihaista väkeä ja puhelin soi taukoamatta. Jakelupäällikkö ei osannut siinnä vaiheessa kertoa, mitä on tapahtunut, koska ei tiennyt asiasta mitään. Seuraavana päivänä kävin aamusella hakemassa lääkkeeni apteekista siinä olotilassa kuin olisi ollut kännissä.

Ei kestänyt lääkkeiden haun jälkeen pitkään, kun jakelupäällikkö soitti minulle ja kysyi : "Miksi edellisenä päivänä on jäänyt niin paljon lehtiä jakamatta?" Kuultuaan vastauksen epilepsiakohtauksesta jaon aikana, sähköisen reseptin tyhjenemisestä ja uusimisesta, sain kirjallisen varoituksen töiden laiminlyönnistä, mitä pidän aivan uskomattomalta ratkaisulta.

EI MUUTA KUIN PAPERISET RESEPTIT TAKAISIN KÄYTTÖÖN!!! NIIDEN KANSSA EI OLLUT KOSKAAN TÄMÄN TYYPPISIÄ ONGELMIA.