Pro Porvoon pienkeittiöt

Joku, joka on lukenut sen selvityksen

/ #38 Re: Re: Faktat selville!

14.02.2014 21:05

#36: Marja-Liisa Mikkola - Re: Faktat selville!

Laitan tästä peruskorjauasiasta tähänkin:

Peruskorjaus tarkoittaa korjausrakentamista, missä tila korjataan yhtä hyväksi ja vastaavaksi kuin se oli uutena, eli siis sellaiseen kuntoon että näissä valmistuskeittiöissä voisi tehdä ruokaa tehokkaasti hygieenisesti ja turvallisesti ja palvelukeittiöissä tilat ovat hyvät ruoan tarjoiluun, lämpimänä pitoon ynnä muuhun sellaieen. Tämä ei tietenkään ole tarpeen valmitus-, ja palvelukeittiöitä lämmityskeittiöiksi muutettaessa. Peruskorjaus ei tässä yhteydessä tarkoita samaa kuin vaikka kerrostalossa, sillä valmistuskeittiöiden vaatimukset ovat paljon tiukemmat. Eli peruskorjausta ei tarvita muutettaessa valmistus- tai palvelukeittiöitä lämmityskeittiöiksi. Kuluihin on laskettu laitteiston kohdalle (s.36) kylmätilojen uusinta joihinkin keittiöihin.

Lisäksi, kuten varmaan on huomattu, ruoan valmistuksen työmäärä ei kasva läheskään samaa tahtia valmistettavan ruoan määrän kanssa. Perustyömäärä on sama (valmistelut, järjestelyt, tiskaus, tekeminen,...). Tehtäessä isompia annoksia käytetään niin sanotusti "vain isompia kattiloita". Paljoa ei ole tingittävää ja keittiöhenkilökuntaa voi valmituskeittiömallissa olla "paljon" verrattuna syöjien määrään (esim. 3 keittäjää 30 hengen asiakaspisteessä, isommassa vaikka 6 keittäjää).

Olen samaa mieltä "Itella-asiasta", mutta tämä on Porvoon ruokapalvelujen järjestämistä, ei yksinäisille vanhuksille seuran etsimistä (jos tarmoa on, vanhusneuvosto voisi keskittyä enemmän sihen asiaan, jos kokevat sen niin tärkeäksi, että se täytyy liittää muihinkin ihan eri asioihin). Eli voidaanko keskittyä nyt tähän keittiöasiaan. Emme voi ratkaista kaikkia maailman ongelmia kerralla. Askel kerrallaan.