Suomalaisen sokerin ja työn puolesta / För finländskt socker och arbete

Oma nimi

/ #10 Re: Maatalous ei todellakaan tarvitse mitään tukia

09.07.2011 21:26

#4: Jori Mäkinen - Maatalous ei todellakaan tarvitse mitään tukia

Kaikella kunnioituksella kysyn että mahdatko tietää miksi maatalouteen maksetaan tukia? Euroopan unioniin liittyessä yhtenäistettiin tuottajahintoja joka merkitsi sitä että Suomessa tuottajahinnat laskivat ja näillä tuilla koitetaan korvata sitä menetettyä tuloa joka tuottajan pussista hävisi. Kauppa on taas ollut niin fiksu että se on ymmärtänyt ottaa erotuksen itselleen joten tämä ei kaupassa näy. Valvonta kaupan ahneutta kohtaan ei toimi tai sitä ei ole joten isot ketjut sopivat ne miten haluaa. Esim perunan tuottajahinta on 8snt/kg ja kaupassa se maksaa 80snt/kg. Tätä tuotetta ajatellen voi miettiä mikä on kaupan kate? Kaupan ei tarvi tehdä tälle mitään muuta kuin lyödä se hyllylle (jos itse tuottaja ei sitä jopa tee) koska tuottaja pesee ja pussittaa ne valmiiksi. Eli nyt voitkin sitten miettiä että oletko valmis puolittamaan kuukausi palkkasi ja koita hakea siitä pientä osaa isolla paperityöllä ja pers nuolemisella tukien muodossa. Itse olen sitä mieltä että tukijärjestelmä on järjetön. Se ei kannusta viljelijän/tuottajan ylpeyteen omista saavutuksistaan. Eli hyvään tuotokseen ja satoon vaan nykyään saa eräitä tukia hoitamatta peltoa millään tavalla niin ei siinä ole mitään järkeä. Tukien poisto lopettaisi kyllä maanviljelyn Suomessa kokonaan koska on paljon tiloja jotka joutuvat investoimaan lainarahalla kalustoon ja rakennuksiin jotka ovat kallistuneet viime vuosina rajusti. Myös polttoaine,rehut,lannoitteet yms ovat tuplanneet hintansa lyhyessä ajassa. Eli tuottajan ammattiylpeys takaisin ja se että saa olla pelloistaan ylpeä kun on hyvällä hoidolla. Se saavutettaisiin tuottajan omalla hinnoittelulla (nyt sen käytännössä tekee karrikoiden EU) joka pienentäisi kaupan älytöntä katetta. Silti niin että kaupanhinta pysyisi samana, siitä riittää kaikille. Sitten arvon kirjoittaja tukijärjestelmästä voidaan luopua. Tämä ei ole minun sotani joten piiloudun raukkamaisesti nimimerkin taakse mutta maatalon poikana joka valitsi työkseen insinöörin uran mutta olisin halunnut olla maajussi mutta totesin että 10 vuoden päästä se ei kannata täällä enää.