Pohjolaisen Viimeinen ehtoollinen pysyvästi Turun tuomiokirkkoon

/ #9 Nykytaidettakin Tuomiokirkkoon

13.07.2011 16:11

#1: David - It must stay! Menin

Menin eilen Tuomiokirkon "Viimeinen ehtoollinen"-näyttelyyn katsomaan Andy Warholin teoksia. Onneksi menin, sillä näin "vahingossa" Pauno Pohjolaisen teoksen. Pienessä sivukappelissa Kristuksen pää teki suuren vaikutuksen - kuumassa säässä vilunväreet menivät pitkin selkää. Toivottavasti tämä taideteos jää paikoilleen näyttelyn päätyttyä - se on vaikuttava ja voimakas.  Se sopii erinomaisesti paikalleen ja näkyy hienosti myös kirkon keskikäytävälle. Turistina olen käynyt varsin monissa eurooppalaisissa kirkoissa - harvoin kokee näin vaikuttavaa taide-elämystä kirkossa. Voin kuvitella, että uskovaa ihmistä tämä teos koskettaa syvästi.

Tuomiokirkossa ei taida juuri olla oman aikamme taidetta - muiden aikakausien kerrostumia kylläkin. Olisi hienoa, että Turun kulttuuripääkaupunkivuosi jättäisi näkyviä jälkiä... Pauno Pohjolaisen teos olisi tähän juuri omiaan. Seruakunnalta olisi hieno kulttuuriteko hankkia tämä teos pysyväksi osaksi Turun tuomiokirkkoa, ainakin minun kirkollisveroeurojani saa käyttää tämän teoksen hankkimiseen enemmän kuin mielihyvin :)