Bratz nuket pois suomen markkinoilta!

Sunna Kokkonen
Inari

/ #30

30.07.2008 11:54

Olen sitä mieltä, että nukkeja ei tarvitsisi ottaa pois markkinoilta. Olen itsekin pienempänä leikkinyt niillä, eivätkä kaikki vaatteet ole pikkulapsile sopimattomia. Bratzeilla on tavallisia farkkuja, t-paitoja, pitkähihaisia paitoja, takkeja ja mekkoja, joita tavalliset ihmiset pitävät. Minihameita ja avokaulaisia yläosia on, mutta ei pelkästään. Ihan hyvin voi alle kouluikäiselle tytölle ostaa Bratz-nuken, ja voihan vanhempi katsoa, millaiset vaatteet sun muut nukella on yllään.
Minusta markkinoilta pois vetäminen ei ole ratkaisu, vanhemmathan itse päättävät millä leluilla antavat lastensa leikkiä. On totta, että liian pikku tytöt pitävät "aikuisten vaatteita" (eivät todellaakaan kaikki aikuiset pukeudu niin! Harvat!) Tuskin se yksin Bratzien syy on. Itse olen leikkinyt niillä, niin kaverinikin, enkä huomaa että siitä olisi tullut mitään haittaa.

Eivätkä pikkulapset ajattele niistä lyhyistä hameista että "Hei! vähänkö seksikäs!" Jos hame on lyhyt ja toppi niukka, niin he ajattelevat että nytpä on hellepäivä ja Bratz pukeutuu kevyesti.

Kaiken lisäksi tyypillinen Bratz-tyttö ei ole blondi ja vaalea, vaan Bratzeja on kaikilla hiusten, -silmien, ja ihonväreillä. Kun olin pieni, suosikkini Bratzeista oli tummaihoinen Sasha, jolla leikin aina. Lapset oppivat jo nukeista, että ihmisiä on kaiken näköisiä.

Ei Bratzeja pois markkinoilta. Niistä ei ole kerrassaan mitään haittaa. Tässä asiassa aikuisilla on varsin suppea näkökulma, miettikää lasten kannalta.