Kesäajasta luopuminen

Vieras

/ #142

27.03.2014 15:54

Kun kelloja käännetään tunnilla eteenpäin kesäaikaan, häiriintyvät monien suomalaisten yöunet jopa kuukausiksi.

Normaalia katkonaisempi ja vähemmän virkistävä nukkuminen jatkuu noin viikon verran kesäaikaan siirtymisen jälkeen. Illanvirkuilla, eli yleensä vasta puolenyön jälkeen nukahtavilla ihmisillä yöuni saattaa parantua vasta puolen vuoden kuluttua.

Saksassa tehdyt tutkimukset osoittavat, että illanvirkut ihmiset eivät välttämättä koko kesäajan käyttöaikana saa kiinni uudesta aikataulusta vaan heidän vireytensä ja nukkumisensa jatkuu huonona koko kesän yli.

Ruotsalaistutkimuksissa taas on havaittu, että sydänkohtauksia ilmaantuu kesäaikaan siirtymisen jälkeen enemmän kuin tavallisesti. Tämä tilanne vastaa kolmivuorotyötä. Siinä on samanlaisia nopeita aikataulumuutoksia, jotka sotkevat elimistön sisäisen kellon toiminnan ja näyttävät rasittavan nimenomaan sydäntä ja verisuonia.

Talviaikaan siirtyminen syksyllä on ihmisen sisäiselle kellolle helpompaa, mutta jotkut oireilevat silloinkin.

Paras resepti raskaaseen tilanteeseen olisi kesäajasta luopuminen. Vastapainoksi Suomi voisi siirtyä Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle, eli tunnin nykyistä aikavyöhykettämme edelle.

Se tekisi talven aamuista valoisampia. Valoa kyllä riittää kesällä niin aamulla kuin illallakin, vaikka aikavyöhyke vaihtuisi. Nyt talven aamut jäävät niin pimeiksi, että elimistön sisäinen kello alkaa jätättää tavallista enemmän. Se taas aiheuttaa väsymystä, unettomuutta ja kaamosoireita.

Asia on oivallettu myös Espanjassa, jossa käydään nyt kovaa vääntöä asiasta. Monet espanjalaiset eivät haluaisi siirtyä kesäaikaan, vaan tunnilla eteenpäin toiselle aikavyöhykkeelle - samaan, jota Portugali ja Britannia noudattavat.