Kaupat auki sunnuntaisin ympäri vuoden

Kuisma Lappalainen

/ #7 Sunnuntaiaukioloista

27.08.2008 05:26

Pohjois-Amerikan Yhdysvalloissa ei ole lähdetty sille tielle että valtiovalta määräisi jonkun uskonnon pyhinä kaupat kiinni. Siellä kaupat saavat olla auki riippumatta siitä onko pyhä vai arki, ja myös ovat. Siellä perustuslaissa säädetään että valtiovalta ei saa suosia eikä syrjiä mitään maan lukuisista uskontokunnista, joiden pyhät eivät suinkaan kaikkien ole sunnuntaina, vaikka maan kaksi suurinta uskontoa, episkopaalit ja roomalaiskatoliset, joita kumpiakin on noin neljäsosa eli yhteensä noin puolet maan väestöstä, ovat molemmat sunnuntaina pyhänsä viettäviä. Mutta jos siellä laki kieltäisi näiden kahden suurimman uskonnon pyhinä kauppojen aukiolot, ryhtyisivät pian samaa vaatimaan suurin sikäläinen muulloin kuin sunnuntaina pyhänsä viettävä ryhmä juutalaiset, joilla pyhät ovat lauantaina ja joita on väestöstä noin kolmaskymmenesosa. Sen jälkeen seuraavaksi suurin ei-sunnuntaipyhäinen uskontokunta, perjantaipyhäinen sunnimuslimit, joita on noin kahdessadasosa väestöstä, ryhtyisi vaatimaan omina pyhinään myös kaupat kiinni, ja ennen pitkää siellä oltaisiin tilanteessa, jossa kauppa ei saisi olla auki yhtenäkään päivänä koska aina jollakulla maan lukuisista uskonnoista on pyhä.

Suomessa on kuitenkin järjetön lainsäädäntö. Mikään kauppa ei saa olla auki öisin iltayhdeksän ja aamuseitsemän välissä yhtenäkään yönä. Lisäksi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aukiolokielto on pidennetty koskemaan lauantain iltakuuden ja sunnuntain keskipäivän väliä, ja sunnuntaisin tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, syys- ja lokakuissa on neljänsadan neliömetrin pinta-alayläraja.

Tulisi luopua ainakin sunnuntaimyynnin pinta-alaylärajasta ja lauantain ja sunnuntain välisen yön molemmin päin pidennetystä kiinnioloajasta, ellei voida luopua myös öisistä aukioloaikarajoituksista kokonaan.

Aukioloajoista päättäminen ei mielestäni saa kuulua valtiovallalle vaan kaupalle itselleen. Jos kauppa haluaa olla auki sunnuntaina, sen on saatava, mutta jos kauppa haluaa olla kiinni sunnuntaina, on senkin oltava sallittua.