Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #943 www.kp24.fi

31.03.2014 13:18

31.3.2014 KP24
Keskipohjanmaa: Metsähakkeen käyttö turvattava

Maailman suurimassa biopolttoaine voimalassa Alholmens Kraftilla kuuluu kummia. Jos metsähakkeen tuki ja turpeen verotus ei merkittävästi muutu, Pietarsaaren suurvoimala käy ensi vuonna 70-prosenttisesti kivihiilellä, joka on uusiutumatonta ja ilmastoa rasittavaa tuontienergiaa.
Eihän tässä näin pitänyt käydä. Voiko kotimaista energiatuotantoa tukeva Suomi toimia näin.

Outoon tilanteeseen on tultu lähinnä siksi, että hallitus nosti turpeen verotusta 1,9 eurosta 4,9 euroon MWh:lta. Samaan aikaan valtio laski viime vuonna metsähakkeen tuen 18 eurosta nykyiseen 13,13 euroon MWh:lta. Hallitus aikoi laskea tukea edelleen 11,31 euroon, mutta perui kehysriihessä päätöksensä ja samalla turpeen verotuksen lisäkiristyksen.

Suunta on oikea, mutta riittämätön. Kotimaisen bioenergiateollisuuden ja muun muassa Alholmens Kraftin toimitusjohtajan Roger Holmin mukaan tukitasot pitäisi palauttaa vuoden 2012 tasolle eli metsähakkeessa 18 euroon MWh:lta.

Tilannetta mutkistaa turpeen ja metsähakkeen valtion ohjauksen kytkeminen toisiinsa Euroopan unionin päätöksellä. Jos turpeen veroa nostetaan, metsähakkeen tukea on laskettava. Energiamuodot kilpailevat samoista asiakkaista.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) on selittänyt tilannetta liuskekaasun käytön lisääntymisellä Yhdysvalloissa ja siitä seuranneella kivihiilen hinnan laskulla maailmanmarkkinoilla. Vapaanvuoren mukaan metsähake ja turve olisivat vailla mahdollisuuksia, vaikka turpeen verotuksessa ja metsähakkeen tuessa palataan vuoden 2012 tasolle.

Alholmens Kraftin toimitusjohtaja Roger Holm kuitenkin väittää, että jos turve- ja hakekohtelu palautetaan parin vuoden takaiselle tasolle, turvetta ja haketta voidaan käyttää kilpailukykyisesti lauhdevoimaloissa (KP 18.3.). Suomi ei siis ole ajopuu vaan se voi itsenäisesti vaikuttaa, luodaanko Suomeen työtä ja halutaanko suosia ympäristöystävällisiä ja kotimaisia energiaratkaisuja.

Veronmaksajan etua puolustavaa voi lohduttaa sillä, että metsähakkeen tuki on vähäistä esimerkiksi tuulisähköön verrattuna. Tuulivoiman tuki on noin 75 euroa MWh:lle.

Alholmens Kraft on iso tekijä suomalaisessa lämmön ja sähköntuotannossa. Yksin sähköä voimala tuottaa 265 MW:n teholla, mikä vastaa esimerkiksi viidesosaa Hanhikivelle suunnitellun ydinvoimalan tehosta. Pietarsaaren turve- ja puuvoimalan sähköllä voidaan laskennallisesti valaista maailman ympäri kulkeva katu oletuksella, että katuvalopylväitä on 40 metrin välein. Lisäksi voimala tuottaa lämpöä ja höyryä.

Turvesoilla, metsissä ja kuljetuksissa voimala työllistää 350 henkilöä, joista jopa 300 työpaikka on vaarassa valtion ohjauspolitiikan vuoksi. Valtakunnallisesti suomalaismetsistä ja kuljetusliikkeistä uhkaa vähentyä jopa 800 työpaikkaa. Suomalainen bioenergia on tärkeä työllistäjä, ja oikein ohjattuna bioenergian osuus kansantulosta ja työllisyydestä vain kasvaa.

Suomen ja Euroopan pitää myös vakavasti pohtia, mitä vaikutuksia uusilla liuskekaasuesiintymillä on. Jos uudet fossiilisen energian lähteet laskevat energian hintaa, se lyö korville biopolttoaineiden edistämistä. Pahimmillaan liuskekaasu kiihdyttää uudelleen ilmaston lämpenemistä puhumattakaan paikallisista ja alueellisista haitoista ympäristölle ja ihmisille.

Antti Savela