Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Anonyymi

/ #944

31.03.2014 13:59

Energiatalkoot pitää aloittaa nyt
Pääkirjoituksetmaanantai, 05:01 Kommenteja: 0 Tekstin koko: A A A
”Tuontienergialaskusta helppo jättää miljardi pois.”

Kotimaisesta työstä, viennistä ja kauppataseesta puhutaan nykyään paljon.

Huolimatta siitä, että suuret ikäluokat ovat siirtymässä eläkkeelle, työttömyys kasvaa edelleen. Eläkeläisten ja työttömien lukumäärän samanaikaisen kasvamisen seurauksena työllisyysaste, eli työssä olevien lukumäärä työvoiman ulkopuolella oleviin, heikkenee.

Kauppataseen painuminen miinukselle puolestaan merkitsee kansakunnan velkamäärän kasvua. Ilman viennin kasvua tai/ja tuonnin vähentämistä tilanteeseen ei tule korjausta.

Itsestään tilanne ei muutu, vaan tarvitaan ennakkoluulottomia toimia. Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) hallitus on tähän saakka keskittynyt julkisen talouden velan kasvun hillitsemiseen kiristämällä verotusta ja leikkaamalla valtion menoja.

Leikkauksista huolimatta valtion menot ovat kasvaneet vuoden 2011 talousarviosta tämä vuoden talousarvioon verrattuna noin neljä miljardia euroa. Samaan aikaa valtion velkamäärä on kasvanut noin 15 miljardia euroa. Velan määrä suhteessa bruttokansantuotteeseen kasvaa myös siksi, koska bkt on painunut kahtena viime vuotena miinukselle.

Velaksi ei voi elää loputtomasti. Menot on jollain aikavälillä saatava vastamaan tuloja.

Hallitus on tähän saakka pyrkinyt sekä lisäämään valtion tuloja kiristämällä verotusta ja leikkaamalla menoja. Seurauksena näistä toimenpiteistä on ollut kotimaisen kysynnän hiipuminen, verotulojen jääminen ennakoidusta ja menojen lisääntyminen sekä kuntien veroprosenttien nousu.

Yritykset valtiontalouden parantamiseksi ovat johtaneet kansantalouden vaikeuksiin, koska kauppatase ei ole kunnossa.

Hallitus päätti viime viikon kehysriihessään jatkaa tutuksi tulleella linjallaan. Ilahduttava poikkeus oli 600 miljoonan euron kasvupaketti, josta merkittävin osa kohdistuu kuitenkin pääkaupunkiseudun asuntotuotannon tukemiseen.

Käsittämätön budjettiriihen päätös oli 50 miljoonan euron leikkaus EU:n rakennetukien kansallisesta rahoituksesta. Koska päätöksen seurauksena myös EU leikkaa saman verran, kokonaisvaikutus on sata miljoonaa euroa. (MT 28.3.)

Rakennerahojen leikkaukset tuntuvat eniten maaseudulla ja erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Maaseudun kurjistamisen sijaan valtiovallan pitäisi panostaa maaseudun elinkeinojen tukemiseen, koska maaseudulla on Suomen tulevaisuuden eväät.

Kotimaisella ruualla ja energialla pystytään paljon nykyistä enemmän parantamaan työllisyyttä, vaihtotasetta, huoltovarmuutta sekä julkisen talouden alijäämää. Näiltä mahdollisuuksilta ei pidä viedä elinvoimaa maaseutua kurjistamalla.

Nopein ja tehokkain keino työllisyyden sekä vaihtotaseen parantamiseen on tuontienergian korvaaminen kotimaisilla vaihtoehdoilla. Tämä ei onnistu maaseudun elinehtoja heikentämällä eikä sillä, että perutaan jo tulossa oleva lisäheikennys kotimaisen energian kilpailukyvylle.

Turveveron lisäverotuksen peruminen on toki hyvä asia, mutta se ei paranna kotimaisten vaihtoehtojen kilpailukykyä nykytilanteeseen verrattuna.

Hakevuori Oy.n toimitusjohtaja Reijo Wuorion mielestä nyt pitää aloittaa vaihtotasetalkoot. Hän muistuttaa, että 13 miljardin euron tuontienergialaskusta olisi helppo jättää miljardi euroa pois. Wuorion mukaan laitteiden ja puiden riittävyydestä miljardin euron savotta ei ole kiinni. (MT 28.3.)

Suomen kansataloudelle ei ole näköpiirissä Nokian kaltaista pelastajaa, joten pitää käyttää hyväksi niitä vahvuuksia joita meillä on. Miljardin euron energiasavotasta on hyvä aloittaa.

Maaseudun Tulevaisuus