Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #945 Kopioitu Maaseudun Tulevaisuudesta 26.3.2014

31.03.2014 14:07

Kivihiili uhkaa syrjäyttää metsähakkeen

Alholmens Kraft on lisännyt kivihiilen
käyttöä huomattavasti, lähinnä
hallituksen energiapolitiikasta johtuen.
Metsähakkeen käyttö uhkaa moni-
polttoainelaitoksessa loppua kokonaan.

PIETARSAARI (MT)

Monipolttoainelaitos Alholmens Kraft on lisännyt kahden viime vuoden aikana merkittävästi kivihiilen polttoa. Vastaavasti turpeen ja erityisesti metsähakkeen käyttömäärät ovat suorastaan romahtaneet.

Syy kehitykseen löytyy hallituksen harjoittamasta veropolitiikasta.

”Kun turpeen veroa nostettiin vuoden 2013 alussa, samalla oli pakko laskea myös metsähakkeen tukea. Tukisysteemissä ne on sidottu toisiinsa”, kertoo Alholmens Kraftin toimitusjohtaja Roger Holm.

Kivihiilen maailmanmarkkinahinta on samanaikaisesti painunut ennätyksellisen alas, mikä kiihdyttää sen käyttöä entisestään.

Myös kotimainen turve lukeutuu häviäviin energiamuotoihin. Kun turvetta paloi Alholmens Kraftin voimalaitoksessa vuonna 2011 vielä 36 prosenttia laitoksessa poltetusta aineksesta, vuonna 2013 luku oli supistunut 16 prosenttiin.

Kivihiili
nujertamassa puun

Vuonna 2012 Alholmens Kraftin voimalaitos poltti enimmäkseen puupohjaisia aineksia. Toissa vuoden jälkimmäisellä puoliskolla puuta paloi vielä 57 prosenttia voimalaitoksen käyttämistä polttoaineista.

Alholmens Kraftilla puuhakkeen määrä vuonna 2013 oli notkahtanut 44 prosenttiin ja samalla kivihiilen käyttö noussut edellisvuoden 23 prosentista 34 prosenttiin.

”Kivihiilen osuus on kasvanut paljon ja kehitys on kiihtymässä. Nykymenolla kivihiilen käyttö jopa kaksinkertaistuu parissa vuodessa. Mikäli hallituksen veropolitiikkaa ei korjata, metsähakkeen käyttö loppuu Alholmens Kraftilla kokonaan vuoden 2014 aikana”, Holm ennustaa.

”Hallituksen
veroratkaisu peruttava”

Roger Holmin mukaan on välttämätöntä, että hallitus peruu aiemmat veropäätöksensä. Vain siten kotimaisen puun käyttö polttoaineena pystyttäisiin turvaamaan.

”Jos turpeen verotuksessa ja sitä kautta metsähakkeen tuessa palataan vuoden 2012 tasolle, metsähake on laitoksessamme kilpailukykyinen suhteessa kivihiileen. Jollei muutosta tule, sen käyttö lakkaa. Olemme tähän saakka pitäneet metsähaketta mukana kannattamattomana siinä toivossa, että verotus muuttuu parempaan”, Holm taustoittaa.

”Toinen vaihtoehto on, että metsähakkeen tukimekanismi muutetaan niin, ettei se ole enää sidoksessa turpeen verotukseen. Tämä voi kuitenkin kestää vuosia, koska siihen tarvitaan uusi notifiointiprosessi EU-komissiolta.”

Holmin on vaikeaa ymmärtää hallituksen veroratkaisujen tarkoitusperiä.

”Hallituksen politiikan mukaisestihan meidän pitää polttaa ulkomailta tuotua kivihiiltä niin paljon kuin mahdollista mutta ei lainkaan kotimaisia polttoaineita. Yhtälöä on hyvin vaikea käsittää.”

JUKKA KOIVULA