Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #957

04.04.2014 18:51

Turvesoilla vähäinen osuus Kyyjärven kuormituksesta
Ympäristö05.03.2012 10:58 Kommenteja: 1 Tekstin koko: A A A

Markku Vuorikari
Viime kesän mittausten perusteella Vapon turvesoiden osuus Kyyjärven kuormituksesta on pieni.

Saarijärven reitin latvavesillä olevaan Kyyjärveen tulevasta eloperäisestä kuormituksesta alle kolme prosenttia tuli Vapon turvesoilta, insinööritoimisto Saloy Oy:n viime kesänä tekemät mittaukset osoittavat.

Saarijärven reitin varrella on käyty kovaa keskustelua vesien heikentyneestä laadusta ja sen syistä. Saloy Oy:n toimitusjohtajan Tapio Salmisen mielestä etenkin reitin yläosalla on paljon ojitettuja soita ja turvemaita. Kunkin tekijän vaikutusta vesien tilaan on vaikea yksilöidä, kun ainoastaan turvetuotannon päästöjä seurataan yksilöllisesti.

Korkein kiintoainearvo 38,5 milligrammaa litrassa mitattiin Kivijärvestä Puralankylän kohdalta.

Vehkanevan turvetuotantoalueen valumavedessä oli kiintoainetta 21,2 milligrammaa litrassa, Peuralinnannevan alapuolella lähes yhtä paljon.

Tutkimuksen tekijä huomauttaa, että mittaushetkellä virtaama oli vähäinen, joten kuormitus ei ollut suuri.

Latvavesissä korkein kuormitus
Saarijärven reitillä ja Kivijärven ympäristön vedenlaatukartoitus tehtiin viime heinä–elokuussa. Tarkempi veden kemiallinen hapenkulutus tutkittiin kaikista kahdeksasta Kyyjärveen laskevasta merkittävästä purosta tai joesta. Kahteen jokeen laskee valumavesiä turvetuotantoalueilta.

Mittausten perusteella Kyyjärven sekä siihen laskevien jokien ja purojen vesien kemiallisen hapenkulutuksen arvot olivat korkeammat kuin alempana Saarijärven reitillä. Myös veden kiintoainepitoisuudet olivat korkeammat latvavesissä kuin reitin alaosissa.

Tutkimuksen tekijä päättelee, että pääosa Kyyjärveen tulleesta orgaanisen aineksen kuormituksesta tuli mittausajankohtana muualta kuin turvetuotannosta. Johtopäätöstä tukevat myös järvellä tehdyt kiintoaine- ja sinileväkartoitukset.

Reijo Vesterinen